Sökning: "kommunikativ matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden kommunikativ matematik.

  1. 1. Digitala läromedel i matematik : En undersökning om digitala läromedel för årskurs 3 med fokus på kommunikationsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Eriksson; Johanna Olson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie har det undersökts hur elever i årskurs 3 ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga både verbalt och i skrift i de digitala läromedlen, vilken kognitiv nivå dessa kommunikationsuppgifter befinner sig på samt på vilket sätt som den digitala delen av läromedlen bidrar till lärandet av kommunikationsförmågan inom matematik. För att få svar på forskningsfrågorna har en läromedelsanalys genomförts på tre olika digitala läromedel i matematik. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning i matematik för andraspråkselever i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Besarta Qerimi; Kelpa Nawroz; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; matematik; problemlösning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och problematisera hur problemlösning i matematik kan kopplas till andraspråkselevers språkutveckling samt hur problemlösning i matematiken ska kunna utformas för att stötta andraspråkselever. Till denna studie användes en systematisk litteraturstudie där undersökningar gjordes av forskning under begränsat tidsintervall kring problemlösning och andraspråkstalande elever. LÄS MER

  3. 3. Singaporemodellen i det svenska klassrummet från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Valentina Lizana; [2022]
    Nyckelord :Blockmodellen; kommunikativ förmåga; matematikundervisning; problemlösning; Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ undersökning om Singaporemodellens användning isvenska matematiska klassrum från ett lärarperspektiv. Fördelar och utmaningar synliggörsvia målstyrda intervjuer med lärare som använder sig av modellen. Data har samlats in samtanalyserats baserat på grounded theory. LÄS MER

  4. 4. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Den muntliga matematiken : En kvalitativ studie om hur åtta lärare i årskurs F–3 beskriver arbetet med att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Björklund; Maria Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; kommunikationsförmåga; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaper om vilka möjligheter och utmaningar åtta F-3 lärare upplever när de undervisar för att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser. För att fördjupa dessa kunskaper har en kvalitativ ansats använts med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER