Sökning: "kommunikativ matematikundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden kommunikativ matematikundervisning.

  1. 1. Digitala läromedel i matematik : En undersökning om digitala läromedel för årskurs 3 med fokus på kommunikationsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Eriksson; Johanna Olson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie har det undersökts hur elever i årskurs 3 ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga både verbalt och i skrift i de digitala läromedlen, vilken kognitiv nivå dessa kommunikationsuppgifter befinner sig på samt på vilket sätt som den digitala delen av läromedlen bidrar till lärandet av kommunikationsförmågan inom matematik. För att få svar på forskningsfrågorna har en läromedelsanalys genomförts på tre olika digitala läromedel i matematik. LÄS MER

  2. 2. Singaporemodellen i det svenska klassrummet från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Valentina Lizana; [2022]
    Nyckelord :Blockmodellen; kommunikativ förmåga; matematikundervisning; problemlösning; Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ undersökning om Singaporemodellens användning isvenska matematiska klassrum från ett lärarperspektiv. Fördelar och utmaningar synliggörsvia målstyrda intervjuer med lärare som använder sig av modellen. Data har samlats in samtanalyserats baserat på grounded theory. LÄS MER

  3. 3. Den muntliga matematiken : En kvalitativ studie om hur åtta lärare i årskurs F–3 beskriver arbetet med att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Björklund; Maria Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; kommunikationsförmåga; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaper om vilka möjligheter och utmaningar åtta F-3 lärare upplever när de undervisar för att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser. För att fördjupa dessa kunskaper har en kvalitativ ansats använts med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karolina Esst; [2021-07-08]
    Nyckelord :Lågstadiet; matematik; samarbete; algebra; undervisningens struktur; positiv arbetsmiljö; praktisk undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning med digitala medel – kan de bidra till kommunikativ interaktion?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Lind; Henrik Svensson; [2021]
    Nyckelord :digitala medel; digitala verktyg; matematik; matematikundervisning; interaktion; kommunikation; grundskola årskurs 7–9 och gymnasieskola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har skrivits med syfte att ta reda på vad tidigare forskning visar om hur digitala medel kan bidra till interaktion i matematikundervisningen. Informationssökningen gjordes utifrån frågeställningen som skulle besvaras av kunskapsöversikten. LÄS MER