Sökning: "kommunikativ språkundervisning"
Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden kommunikativ språkundervisning.
6. Effektivt lärande med målspråk- eller modersmålanvändning i klassrummet? : Vilket språk väljer språklärare i grundskolan att undervisa på?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Learning of another languages has been different over the last 100 years all over the world. That led to a development of models and theories that eventually helps and supports learning of another language. LÄS MER
7. Grammatikundervisning i sfi – en kvalitativ studie av en lärares klassrumspraktik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Detta magisterarbete har undersökt en sfi-lärares praktik gällande språkundervisning och syn på processbarhetsprogression. I studien undersöks hur läraren drar nytta av inlärarnas språkliga resurser i undervisningen, lärarens syn på relationen mellan grammatisk och kommunikativ kompetens, och synen på explicit grammatikkunskap. LÄS MER
8. Språkeleven som kunde tala med texter. En studie om skönlitteratur som redskap för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel i spanska 3
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur användningen av skönlitteratur visar sig relevant – eller inte – för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel för Spanska 3. Mitt huvudsyfte är tvådelat. LÄS MER
9. Hur integreras grammatik i en kommunikativ språkundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur grammatiken integreras i en språkundervisning vars syfte är att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga (Skolverket 2011). Genom intervjuer med språklärare och elever undersöker jag kvalitativt hur grammatiken i praktiken kommer in i undervisningen och om det finns förhållningssätt och metoder som är mer effektiva än andra. LÄS MER
10. Hur lärare resonerar kring kommunikativ förmåga i sin undervisning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att reflektera över hur lärarna tänker kring den allsidiga kommunikativaförmågan i deras språkundervisning i engelska. Olika teorier om kommunikativ förmåga inom språkinlärningenutgör grunden för denna undersökning. Den valda metoden är kvalitativa samtalsintervjuer med lärare. LÄS MER