Sökning: "kommunikativ tillgänglighet"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kommunikativ tillgänglighet.
1. Relationskompetens. En etnografiskt inspirerad studie om några specialpedagogers relationer till lärare
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur några specialpedagogers relationer till lärare avseende samtal och praktiska göromål tar sig uttryck i två grundskolor. Forskningsfrågan som fungerat som utgångspunkt handlar om vad som kännetecknar några specialpedagogers relationskompetens i förhållande till lärare. LÄS MER
2. Upplevelsen av digital kommunikation inom primärvården : En intervjustudie med distriktssköterskor
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Inom primärvården är digital kommunikation en stor del av distriktssköterskans vardag. Det krävs en god kommunikativ förmåga och lyhördhet hos distriktssköterskan för att tillgodose och möta patientens behov oavsett om mötet sker digitalt eller på plats. LÄS MER
3. Tillgänglighet i framtidens kallbadhus
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vattenSammanfattning : Den nordiska badkulturen sträcker sig långt tillbaka. Bastubad, kallbad, källbad och motionsbad - under perioder har det ibland ansetts både omoraliskt och farligt. Idag har traditionen fått liv igen. Runt om i landet renoveras eller byggs kallbadhus upp. LÄS MER
4. Får göteborgarna inreda sitt eget vardagsrum? Medborgardialog - Heden
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Sedan framväxten av kommunikativ planeringsteori har begrepp som medborgardialog och medborgardeltagande tagit större plats inom stadsutvecklingen. Många menar att det är genom medborgardialog man ger medborgare i ett samhälle ökat politiskt inflytande. LÄS MER
5. Hur barn med språkstörning upplever inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barn diagnostiserade med språkstörning, utifrån deras upplevelser av att vara inkluderade i skolan. Studien utgår från en gemenskapsorienterad definition av inkludering, denna talar kring inkludering utifrån fem olika teman; ett system, gemenskap på olika nivåer, en demokratisk gemenskap, olikhet som tillgång, pedagogisk och social delaktighet. LÄS MER