Sökning: "kommunikativa fenomen"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden kommunikativa fenomen.

  1. 1. Can Generative AI Replace Human Communication Professionals? A qualitative study comparing social media content generated by Artificial Intelligence and humans

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Deline Fredriksson; Matilda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Generative AI; AI visualisation tools; Artificial Intelligence; ChatGPT; DALL·E; Social Media; Content Creation; Digital Marketing; AI-generated content; Social Sciences;

    Sammanfattning : Generative AI is a novel phenomenon, now within the hands of the public. The utilisation of AI has already started replacing human employees in many industries and previous research shows that generative AI have great abilities in creative and communicative contexts. LÄS MER

  2. 2. Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok : en analys av TikToks “For You”-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johanna Laos; Sara Al-Juburri; [2023]
    Nyckelord :Efemär media; algoritmer; TikTok; uses gratification; användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inom Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet finns det möjlighet att göra flertalet studier av kommunikativa processer. I uppsatsen “Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok: en analys av TikToks For You-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt” analyserar Sara Al-Juburri och Johanna Laos huruvida ett relativt nytt fenomen som efemär media, respektive ett väletablerat fenomen som algoritmer påverkar medieagendan och kvinnor i åldern 20–26. LÄS MER

  3. 3. "å hon e så hon bara de e de sjukaste ja hört" : En multimodal interaktionsanalys av dubbla anföringsfraser i ett flerpartssamtal på svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Wilma Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal interaktionsanalys; citat i interaktion; rapporterat tal; dubbla anföringsfraser; CA; diskurspartiklar; anföringsmetoder;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från en observation av ett interaktionellt fenomen som jag har valt att kalla fördubbla anföringsfraser. Syftet med uppsatsen är att undersöka detta fenomen och synliggöra hur ochvarför dubbla anföringsfraser används för att introducera citat. LÄS MER

  4. 4. TAKK - ett naturligt inslag i den pedagogiska verksamheten? : - en kvalitativ studie av TAKK-användningen på två yngrebarnsavdelningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Valtersson; Charlotta Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :TAKK; språkutveckling; kommunikation; samspel; sociokulturellt perspektiv; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : TAKK är ett verktyg som ofta används inom förskolan för att stötta barn med språkliga svårigheter av olika slag. Inom förskolans språkutvecklande arbete med alla barn är TAKK dock ett relativt nytt fenomen som är på uppgång och syftet med uppsatsen är därför att beskriva och utveckla kunskap om hur pedagoger arbetar med TAKK för att stödja samtliga barns språkliga och kommunikativa förmågor, hur barnen svarar på pedagogernas användning av TAKK samt om barnen på eget initiativ använder sig av TAKK i kommunikation med sin omgivning. LÄS MER

  5. 5. Samarbete i digital kontext - En kvalitativ undersökning om videomötet i arbetsgrupper

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Matilda Wedin; Ludvig Karsten; [2022]
    Nyckelord :Videomöten; Samarbete; Kommunikationsbeteenden; CMC; CSCW; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Videomötet är på uppgång i verksamheterna men forskning visar att kommunikationen i dessa verktyg kan hindras. För projektgruppen kan detta innebära risker eftersom en god kommunikation är en förutsättning för projektets framgång. LÄS MER