Sökning: "kommunikativa funktionsnedsättningar"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden kommunikativa funktionsnedsättningar.

  1. 11. Den strävsamma resan på längtans väg : En narrativ studie om unga vuxna som uppbär aktivitetsersättning på grund av nedsatt arbetsförmåga

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Jenny Wallentin; [2017]
    Nyckelord :disability; benefits; impairments; participation; agency; action of freedom; inequalities; aktivitetsersättning; funktionsnedsättning; delaktighet; LSS; agency; handlingsutrymme; ojämlikheter;

    Sammanfattning : I FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar är bärande principer om tillgänglighet i den fysiska, kommunikativa och informativa miljön i samhället grundläggande. Som en person med funktionsnedsättningar ska du ha samma möjlighet att vara delaktig i samhällets alla olika arenor. LÄS MER

  2. 12. Tydligare kommunikation inom LSS vid dilemman mellan delaktighet och begränsningar. En litteraturstudie om pedagogiken mellan stödanvändare och stödpedagoger

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie-Louise Ågren; [2016-05-04]
    Nyckelord :tydliggörande pedagogik; dialektisk pedagogik; LSS och delaktighet; LSS och samverkan; LSS och handlingsutrymme; LSS och genomförandeplaner; TEACCH. NVC;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva dilemman som finns uttalade, eller kan tolkas fram, i forskningslitteraturen och därigenom visa på argument och råd, som kan underlät-ta stödpedagogers arbete inom ramen för Lagen om stöd och service till vissa funk-tionshindrade (LSS). Genom en teoretisk överblick vill studien delta i problema¬ti¬se-ringen av vad som tolkas som självbestämmande, delaktighet och hälsa för stöd-användaren och hur relationen teori och praktik ser ut för stödpersonalen. LÄS MER

  3. 13. Samarbete vid kommunikationsstödjande insatser i förskolan : En studie av tre olika professionella aktörers syn på samarbete kring barn med kommunikativa funktionsnedsättningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Charlotte Ryner; Linda Björnskjöld; [2015]
    Nyckelord :AKK; Förskola; Samarbete; Tal-; språk- och kommunikationsstörning;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra en studie baserad på kvalitativa intervjuer med tre olika professioner, logoped, specialpedagog och förskollärare. Syftet med vårt arbete är att utöka kännedomen om aktörernas samarbete och rollfördelningen dem emellan när det handlar om de insatser som görs för barn med tal-, språk- och kommunikationssvårigheter. LÄS MER

  4. 14. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En kvalitativ studie om hur pedagoger arbetar med Alternativ kommunikation i vardagen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mirela Bumbar; [2015]
    Nyckelord :förskola; alternativ och kompletterande kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; pedagog; arbetsätt; kommunikation; autism; Downs syndrom; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Bakgrund Viljan till kommunikation är en mänsklig egenskap som förenar oss. När kommunikation sker mellan människor sker ett utbyte av olika former av information. Att varje barn skall ha rätt till att vara delaktig i förskolans verksamhet är självklart. LÄS MER

  5. 15. Tillgänglighet och inkludering i förskolan : villkor för barn med omfattande motoriska och kommunikativa funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Cecilia Dahlberg; [2015]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; förskolan; inkludering; kommunikation; motorik; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur de inställningar, kunskaper och erfarenheter som finns hos personal inom förskolan påverkar den möjlighet barn med omfattande motoriska och kommunikativa funktionsnedsättningar har till tillgänglighet och inkludering. Utan tillgänglighet är inte inkludering möjligt och från och med 1/1 – 2015 är bristande tillgänglighet en diskrimineringsform i diskrimineringslagen. LÄS MER