Sökning: "kommunikativa hjälpmedel"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden kommunikativa hjälpmedel.
1. Förskollärares dilemma med bemötande och inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om inkludering och bemötande av barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka vilka kompetenser som finns hos förskollärare inom förskolans verksamhet för att bemöta och inkludera barn med intellektuell funktionsnedsättning i vardagssituationer. En kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerade intervjuer genomfördes för att få information och kunskap om förskollärares syn på kompetenser, bemötande och inkludering kring arbete med barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER
2. Sjuksköterskors kommunikation med afasidrabbade patienter : -En Integrerad Litteraturstudie-
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Afasi innebär att den drabbade får svårigheter att uttrycka sig i tal och skrift relaterat till hjärnskada. Afasi uppstår vanligtvis genom en skada i den vänstra hjärnhalvan som är dominant för språklig funktion. Den språkliga funktionen är lokaliserad i två olika strukturer, Brocas area samt Wernickes area. LÄS MER
3. Unlocking Inclusion : Exploring Teachers’ Adaptive Strategies in Assessing Students with Autism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : The present study focuses on exploring the strategies and adaptations employed by English teachers in assessing students with autism. The study seeks to investigate both the types of strategies and adaptations employed, as well as the degree to which they are utilized. LÄS MER
4. Speciallärares erfarenheter och arbete med samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka och belysa speciallärares erfarenheter och arbete gällande samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter. Samundervisning eller den engelska termen co-teaching har länge använts som inkluderande arbetsform i USA (Sundqvist, 2021, s. 186). LÄS MER
5. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER