Sökning: "kommunikativa processer"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden kommunikativa processer.

  1. 1. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Harpe; Ann Ödling; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; praktikarkitektur; kollegiala samtal; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER

  2. 2. Förändringar i den efterfrågade kompetensen hos en revisor?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Thörnblom; Romel Mendoza; [2023-05-10]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: I dagens samhälle går den teknologiska utvecklingen snabbt framåt. Tekniken har revolutionerat hela världen. Även revisionsbranschen förändras och väntas fortsätta förändras som följd av digitaliseringen. LÄS MER

  3. 3. Hantering av elkrisen. En kvalitativ studie om ledningens krishantering och kriskommunikationen under den rådande elkrisen i svenska elföretag.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Ahlm; Pavel Dan; [2023-02-16]
    Nyckelord :kris; krishantering; kristeam; risk; kriskommunikation; extern kommunikation; intern kommunikation;

    Sammanfattning : Företag och organisationer har genom alla tider behövt utstå, hantera och överleva diverse olika kriser. Den senaste tiden har världen återigen befunnit sig i en tid av ovisshet i och med den rådande elkrisen som brutit ut i Europa vilket har fått stora konsekvenser för den svenska elmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok : en analys av TikToks “For You”-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johanna Laos; Sara Al-Juburri; [2023]
    Nyckelord :Efemär media; algoritmer; TikTok; uses gratification; användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inom Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet finns det möjlighet att göra flertalet studier av kommunikativa processer. I uppsatsen “Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok: en analys av TikToks For You-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt” analyserar Sara Al-Juburri och Johanna Laos huruvida ett relativt nytt fenomen som efemär media, respektive ett väletablerat fenomen som algoritmer påverkar medieagendan och kvinnor i åldern 20–26. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Mann; Anna Allvin; [2023]
    Nyckelord :student influence; student voice; compulsory school for students with intellectual disability; intellectual disability; participation; elevinflytande; elevens röst; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elev­inflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin under­visning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER