Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att dominera en allmänning i delaktighetens namn : En kritisk diskursanalys av BID Malmös elskåpsprojekt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vendela Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; Critical urban theory; Ideology; Culture; The Right to the City; Rätten till staden; Elskåp; Kritisk diskursanalys; Ideologi; BID; Business Improvement District; Malmö; Kultur; Kritisk urban teori; Fairclough; Lefebvre;

    Sammanfattning : The purpose of this essay has been to attain an in-depth understanding of communicative power struggles within the urban space from a critical urban perspective based on the Right to the City. The project that constitutes the case study for this analysis has been the BID Malmö’s utility box project. LÄS MER

  2. 2. Att göra musik : Det interaktionella arbetet vid ensemblerepetition

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Helena Textorius; [2023]
    Nyckelord :Musikalisk repetition; ensemblerepetition; kammarmusik; interaktion; multimodal interaktionsanalys; conversation analysis.;

    Sammanfattning : Sammanfattning I uppsatsen undersöks med multimodal interaktionsanalys hur två professionella musiker samarbetar sig fram till ett musikaliskt resultat vid en ensemblerepetition. Multimodal interaktionsanalys utgår från interaktionsanalys (eng. LÄS MER

  3. 3. Arbete med strokepatienter med kommunikations-svårigheter: hur gör arbetsterapeuten? : Pilotstudie för U-GATE

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Diana Doostkami; [2023]
    Nyckelord :Stroke; afasi; arbetsterapeut; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att kommunikativa svårigheter mellan vårdpersonal och patienter med till exempel afasi efter stroke ger ökad risk för vårdskador, ångest och frustration. I dagsläget vet man inte hur vårdpersonal, och i det här fallet arbetsterapeuter, faktiskt gör när de har behandling med personer med kommunikationssvårigheter efter stroke; om de anpassar sin kommunikation och i så fall hur, och om de gör olika anpassningar vid olika typer av kommunikationssvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Öppna frågor i interaktion mellan undersköterskor och personer med kommunikationsstörning på särskilda boenden för äldre

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Lidskog; Miriam Grundström; [2021-02-03]
    Nyckelord :Neurogena kommunikationsstörningar; särskilda boenden för äldre; öppna frågor; personcentrerad vård; Conversation Analysis; Neurogenic communication disorders; long-term residential care; open-ended questions; person-centered care; Conversation Analysis;

    Sammanfattning : Att som vårdgivare ställa öppna frågor har beskrivits som ett sätt att främja patientens delaktighet vilket är grundläggande för person-cen-trerad vård. Samtidigt visar forskning att öppna frågor kan vara problematiska i samtal med personer med kommunikationsstörning. LÄS MER

  5. 5. ”Det är lättare att prata om sånt man tycker om” : En fallstudie om en lärares undervisningsmetoder och elevernas motivation till att prata engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jennie-Marie Engfors; [2021]
    Nyckelord :engelskundervisning; kommunikativ kompetens; läromedel; motivation; muntlig förmåga; undervisningsmetoder; vilja att kommunicera;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur undervisningen i engelska kan utformas för att motivera eleverna att kommunicera, vilket därmed främjar utvecklingen av deras muntliga förmåga. Elever ska under sin grundskoletid utveckla en språklig säkerhet och under­visningens huvudsakliga syfte är att ge dem förutsättningar att utveckla en kommunikativ kompetens med fokus på begriplighet, så att de kan göra sig förstådda på engelska i olika samman­hang. LÄS MER