Sökning: "kommunikativa rättigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kommunikativa rättigheter.

  1. 1. Språkets makt: En diskursanalys av kommunikation i förskolans läroplaner : Diskurs om kommunikation i hur läroplaner positionerar barn och vuxna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Liisa Julin; [2024]
    Nyckelord :Child view; Influence; Communication; Learning; Curriculum.; Barnsyn; Inflytande; Kommunikation; Lärande; Läroplan.;

    Sammanfattning : Communication is central to all teaching, not least to enable the conditions for a democratic education. This study therefore aims to focus on the discursive shifts in how children and educators are positioned in preschool curricula (Skolverket, 1998; 2018) regarding communicative contexts. LÄS MER

  2. 2. Demokratiska kompetenser i franska och svenska ämnesplaner : En undersökning av gymnasiala ämnesplaner för kurser i samhällskunskap samt i medborgerlig och moralisk utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanny Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokratiska kompetenser; medborgarfostran; citizenship education; ämnesplaner; styrdokument.;

    Sammanfattning : Utbildning i medborgarfostran utformas på många olika sätt runt om i världen beroende på länders politiska, sociala och kulturella kontext. Denna uppsats syftar till att jämföra hur Frankrikes och Sveriges ämnesplaner inom medborgarfostran skildras utifrån Europarådets (2016) beskrivning av demokratiska kompetenser. LÄS MER

  3. 3. FNs barnkonvention - en trojansk häst : En kvalitativ textanalys på hur FNs kriskommunikation speglar deras värderingar.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sofia Marcusson; Madeleine Pettersson-Lumbreras; [2022]
    Nyckelord :FN; krishantering; kriskommunikation; CSR; IRT; Schwartz värdeskala; organisation; stakeholders; katolska kyrkan; FIFA; Santer kommissionen; konventioner;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to examine, through a crisis communication approach, how the UN intergovernmental organization acts during a crisis and whether their strategies are in symbiosis with their core values and conventions. As the majority of crisis communication research is based on governmental or commercial organizations, there is a lack of knowledge in how intergovernmental organizations behave during a crisis. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning- ur ett föräldraperspektiv : Föräldrarnas upplevelser av hur diagnosen påverkar livet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Solnevik; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; språkstörning; dyspraxi; relationellt perspektiv; bemötande; föräldrarollen;

    Sammanfattning : Läroplanen genomsyras av The big five, de fem förmågorna (Skolverket, 2011). Analysförmågan innebär att eleven ska beskriva orsaker, konsekvenser och lösningar. Den kommunikativa förmågan ställer krav på att samtala, diskutera och motivera och den metakognitiva förmågan innebär att tolka, värdera och reflektera. LÄS MER

  5. 5. Är inkluderande undervisning kompatibel med stödinsatser? En multipel fallstudie på två 1-9 skolor kring stödinsatser i matematik och dess inkluderingsaspekt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Agrell; Barbro Andersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: I styrdokumenten framgår det tydligt att elever har rätt till extra anpassningar och särskilt stöd, samtidigt som de har rätt att delta i en inkluderande utbildning (Svenska Unescorådet, 2006; UNICEF, 2009; SFS 2010:800). Stödinsatser sker vanligast utanför klassens ram (Asp-Onsjö, 2006), vilket kan upplevas som en motsättning mellan de båda rättigheterna. LÄS MER