Sökning: "kommunikativa stöttor."

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kommunikativa stöttor..

  1. 1. ”Tillsammans blir vi smartare än en”. : En kvalitativ studie om lågstadielärares syn på litteratursamtal i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Gyllensvan Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal; intervju; systematisk observation; kollaborativt lärande; proximala utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; lågstadielärare; Tengbergs läsarter; Chambers samtalsmodell;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie ska undersöka hur tre lärares arbetssätt och inställning till litteratursamtal i undervisningen ser ut. Tidigare forskning visar på många fördelar för elevers språk- och begreppsutveckling samt ett flertal andra positiva effekter på elevernas lärande genom litteratursamtal. LÄS MER

  2. 2. “Man har en vision om hur man vill jobba, sen har man verkligheten” : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare i Stockholm arbetar med delaktighet i förskolan för barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cassandra Guldberg Grunditz; Sara Al Dabbagh; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; delaktighet; språk; avvikande; förskollärare; närmaste utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; konstruktioner; barnperspektiv; barns perspektiv; relationellt perspektiv; stötta; utvecklas; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare från olika förskolor i Stockholm beskriver arbetet för att göra barn i behov av stöd delaktiga i förskolans verksamhet. Det teoretiska perspektiv som valts till denna uppsats är det sociokulturella, där tyngdpunkten lagts på att synliggöra betydelsen av socialt samspel för att barn i behov av stöd ska få möjlighet att utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Elevers behov av stöd i matematik : Några lärares upplevelser

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Bergstrand; [2021]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärares upplevelser; sociokulturell teori; fokusgrupper; kritiska händelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera några lärares uppfattningar av hur de hanterar elevers behov av stöd i sin matematikundervisning. Det som denna kvalitativa fallstudie strävade efter att synliggöra, var dels lärarnas perspektiv på matematiksvårigheter, dels lärarnas hantering av elevernas behov av stöd i sin undervisning och deras beskrivning av orsakerna till de uppkomna behoven. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av textuppgifter i matematik med fokus på begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erika Berglund; Ingela Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; scaffolding kommunikativa stöttor; sociokulturell teori; textuppgifter; vardagliga och vetenskapliga begrepp; zonen för proximal utveckling;

    Sammanfattning : Elevers begreppsförmåga är en viktig faktor för deras förmåga att lösa textuppgifter korrekt. Syftet var att studera och analysera hur några elever med eller utan matematik-, språk-, läs- och skrivsvårigheter upplever textuppgifter i matematik. LÄS MER

  5. 5. “Det allra viktigaste för att skapa en god språkmiljö, för ALLA barn, är bemötande.” : En kvalitativ studie med fokus på förskollärares erfarenheter av arbete med barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Dahlgren; Helena Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kommunikativa stöttor; språkstörning; språklig sårbarhet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kännedom om hur förskollärare beskriver att de arbetar för attinkludera barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Studien tog sin utgångspunkt i densociokulturella teoribildningen. Genom en kvalitativ forskningsansats med fyra intervjuer viae-post besvarades studiens syfte. LÄS MER