Sökning: "kommunikativa uttryckssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kommunikativa uttryckssätt.

  1. 1. Maktstrukturer i pedagogisk dokumentation : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar pedagogisk dokumentation för planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Hillerborg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; barns delaktighet; makt; konstruktion; planerad undervisning;

    Sammanfattning : Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv syftar denna studie till att studera hurförskollärares konstruktioner av pedagogisk dokumentation för planerad undervisning kanförstås ur ett maktperspektiv. Studien är av kvalitativ karaktär och för att framställa empirisktmaterial har semistrukturerad intervjuform tillämpats. LÄS MER

  2. 2. ”Jag kände att mitt mammahjärta pratade med lärarna, fast utan ord” : En kvalitativ studie om hur vårdnadshavare som nyligen kommit till Sverige upplever introduktionen till förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annhild Edlund; Maja Persson; [2022]
    Nyckelord :Introduktion; vårdnadshavare; nyanlända; relation; samspel; kommunikation; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med förståelse om hur introduktionen till förskolan upplevs av vårdnadshavare som nyligen kommit till Sverige. Studien har utgått från följande frågeställning: Hur beskriver vårdnadshavarna upplevelsen av introduktionen till förskolan?  Studien har genomförts med en kvalitativ ansats och med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 3. "För det är deras språk...lekspråk" : En studie om förskollärares uppfattningar om estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Björgvik; [2022]
    Nyckelord :Design for learning; aesthetical processes in learning; pre-school; Design för lärande; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att få kunskap om vad estetiska lärprocesser bidrar till i förskolan. Metoden i studien antar en kvalitativ ansats i vilken förskollärare från fyra olika förskolor bidrar med sina uppfattningar i digitalt genomförda personliga intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån teorin Design för lärande. LÄS MER

  4. 4. BESTRIDBARA VILLKOR OCH SVÅRFÖLJDA EXEMPEL. En textkritisk läsning av Horatius’ femte Romarode (Hor. Carm. 3, 5 ”Caelo tonantem”)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Elle Boman; [2021-06-16]
    Nyckelord :latin; Horatius; Romarodena; översättning; textkritik; Regulus;

    Sammanfattning : I ett avgörande skede av Horatius’ femte Romarode (Hor. Carm. 3, 5, 13–18) beskrivs hur den historiska figuren Regulus bestrider villkoren för en fångutlämning, med invecklade hänvisningar till ett exempel (exemplo), en katastrof (perniciem) och en kommande tidsålder (veniens in aevum). LÄS MER

  5. 5. "Mer än bara bara ord" : En kvalitativ studie om hur estetiska uttryckssätt kan främja och utveckla de yngsta barnens kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Bladh; Magdalena Johansson; [2021]
    Nyckelord :Kommunikation; de yngsta barnen; estetiska uttrycksätt; pedagogens didaktiska förhållningssätt; samspel;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka hur estetiska uttryckssätt används för att främja och utveckla de yngsta förskolebarnens (1–3 år) kommunikativa förmåga i samspel med andra. För att få svar på detta använde vi kvalitativ metod i form av fokusgrupper och deltagande observationer. LÄS MER