Sökning: "kommunikativt arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden kommunikativt arbetssätt.

  1. 1. Man ska plocka dem direkt! : Kommunikativa undervisningsmetoder i två lärares engelskundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; [2023]
    Nyckelord :Primary school years 4–6; English subject; communicative competence; teaching; Communicative Language Teaching; Sweden; Grundlärare årskurs 4–6; engelskämnet; kommunikativ kompetens; undervisning; Communicative Language Teaching; Sverige;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på huruvida undervisningsmetoder för att utveckla elevernas muntliga, kommunikativa förmågor skulle vara synliga vid observationer av två lärares engelskundervisning i årskurs 4. Syftet var även att genom intervjuer få kunskap om de undervisande lärarnas syn på att utveckla elevernas förmåga att muntligt kommunicera på engelska och om deras arbetssätt innehöll aktiviteter för att främja denna utveckling. LÄS MER

  2. 2. (Stöd)hjul är till för alla : En kvalitativ studie om arbetet med barns olika behov i planerade aktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cajsa Hillgren; Jeff Werving; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; delaktighet; förskollärares förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer och observationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare och andra yrkesgrupper såg på barn i behov av stöd, samt att undersöka hur deras förhållnings- och arbetssätt i relation till barn i behov av stöd främjar dessa barns delaktighet i planerade aktiviteter. Utefter vårt syfte undersöktes i vår studie vad förskollärare och andra yrkesgruppers syn på barn i behov av stöd var, vilka strukturella faktorer som påverkade förskollärares och andra yrkesgruppers arbetssätt med barnen i de planerade aktiviteterna, samt vilka kommunikativa stöd som förskollärare och andra yrkesgrupper använder för att alla barn ska kunna delta i de planerade aktiviteterna. LÄS MER

  3. 3. Enskilt arbete eller kooperativ undervisning? : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alva Thelin; Adina Ademoski; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; kommunikativt arbetssätt; enskilt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kritiskt analysera skillnaden, såsom det beskrivs av lärare, mellan kooperativ undervisning och undervisning där enskilt räknande undervisning utgör en större del av arbetet. Denna studie utförs ur en kvalitativ ansats där åtta lärare i årskurs 1-6 har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. “Kan du berätta...” : En kvalitativ studie som framställer sju pedagogers uppfattningar om barns kommunikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Moberg; Emelie Skott; [2022]
    Nyckelord :: barns kommunikation; kommunikation; kommunikationsfrämjande arbetssätt; kommunikativa verktyg; mediering; pedagoger;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra pedagogers uppfattningar gällande kommunikationsfrämjande arbetssätt för barn och innefattar tre frågeställningar. Vidare grundar sig arbetet i en kvalitativ ansats, vilket ses passande då studien genom semistrukturerade intervjuer uppmärksammar pedagogers uppfattningar om barns kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :annika Wiberg Storkamp; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; ordinlärning; språklig tillgänglighet; språklig sårbarhet; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER