Sökning: "kommunikativt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden kommunikativt förhållningssätt.

  1. 1. (Stöd)hjul är till för alla : En kvalitativ studie om arbetet med barns olika behov i planerade aktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cajsa Hillgren; Jeff Werving; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; delaktighet; förskollärares förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer och observationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare och andra yrkesgrupper såg på barn i behov av stöd, samt att undersöka hur deras förhållnings- och arbetssätt i relation till barn i behov av stöd främjar dessa barns delaktighet i planerade aktiviteter. Utefter vårt syfte undersöktes i vår studie vad förskollärare och andra yrkesgruppers syn på barn i behov av stöd var, vilka strukturella faktorer som påverkade förskollärares och andra yrkesgruppers arbetssätt med barnen i de planerade aktiviteterna, samt vilka kommunikativa stöd som förskollärare och andra yrkesgrupper använder för att alla barn ska kunna delta i de planerade aktiviteterna. LÄS MER

  2. 2. En didaktisk analys av förskolans matematikundervisning : Förskollärares förhållningssätt, metoder och matematiskt innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Sandström; Jenny Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; utbildning; undervisning; didaktik; matematik. förhållningssätt; metod; matematiskt innehåll;

    Sammanfattning : Barns tidiga möte med matematiken är viktig för deras framtida lärande och för att klara sig i samhället. Förskolans läroplan skriver hur barnen ska få möjlighet att använda sig av matematiken och vilket matematiskt innehåll som barnen ska möta. Hur förskollärare ska undervisa i matematik är dock en tolknings och kompetensfråga. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenhet av omvårdnad av suicidala patienter : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Josefine Franzén; Sanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Communication; experience; lack of knowledge; nurse; suicide care; Erfarenhet; kommunikation; kunskapsbrist; sjuksköterskor; suicid omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter med suicidalitet upplever mycket stigma och hindervid vårdsökandet. Omvårdnaden vid sjukvårdsbesök kan upplevas sombristfällig och sjuksköterskans bemötande kan resultera i att en vägg uppstårsjuksköterske-patient relationen. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens samtalande roll i mötet med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Berggren; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; dialog; specialpedagogik; samarbete; sociala strukturer; professionalism; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : I uppsatsen får vi ta del av yrkesverksamma specialpedagoger och deras beskrivningar av sinsamtalsroll i mötet med vårdnadshavare, men även förstå hur pedagogerna uttrycker siggenom olika samtalsmodeller inspirerat av Jürgen Habermas kommunikationsteori. Arbetet visar beskrivningar som ringar in både tvåsamma mötena med vårdnadshavare, men även tar upp hur specialpedagogerna upplever att rollen till vårdnadshavare förhåller sig under möten med fler deltagare. LÄS MER

  5. 5. “Kan du berätta...” : En kvalitativ studie som framställer sju pedagogers uppfattningar om barns kommunikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Moberg; Emelie Skott; [2022]
    Nyckelord :: barns kommunikation; kommunikation; kommunikationsfrämjande arbetssätt; kommunikativa verktyg; mediering; pedagoger;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra pedagogers uppfattningar gällande kommunikationsfrämjande arbetssätt för barn och innefattar tre frågeställningar. Vidare grundar sig arbetet i en kvalitativ ansats, vilket ses passande då studien genom semistrukturerade intervjuer uppmärksammar pedagogers uppfattningar om barns kommunikation. LÄS MER