Sökning: "kommunikativt samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden kommunikativt samspel.

  1. 1. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :annika Wiberg Storkamp; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; ordinlärning; språklig tillgänglighet; språklig sårbarhet; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. En kommunikativt stödjande förskola : Pedagogers beskrivningar för att inkludera barn med verbala kommunikationssvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Hällström; Britt-Marie Tengman; [2022]
    Nyckelord :AKK; Förskola; Inkludering; Relationellt perspektiv; Verbala kommunikationssvårigheter;

    Sammanfattning : Hur barn ges möjlighet att vara kommunikativt delaktiga i förskolan är en grundläggande faktor för barnets möjligheter att inkluderas i verksamheten. Relationer är centralt för att kunna inkludera barn, därav har studien tagit utgångspunkt i ett relationellt perspektiv med fokus på begreppen relation, samspel och kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Tänka, resonera och räkna : Matematiksatsningens undervisningspraktik ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Mattsson; Anna Chiazza; [2021]
    Nyckelord :Matematik; matematiksatsning; TRR; undervisning;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket är matematikundervisning ett kommunikativt ämne som kräver samspel i klassrummet. Forskningen visar att framgångsrik undervisning består av olika komponenter där samspelet mellan läraren och eleverna avgör hur effektiv undervisningen blir. LÄS MER

  4. 4. Kommunikativt samspel icke-verbalt och verbalt med robotprogrammering som verktyg och metod i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marietth Karlsson; Inger Kronberg Karlsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fallstudie; grundsärskola; språksvårigheter; icke-verbalt; verbalt; kommunikativt samspel; digitalisering; robotprogrammering; motivation; intresse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det icke-verbala och verbala kommunikativa samspelet såg ut för elever i grundsärskolan vid robotprogrammering. Studien har som utgångspunkt följande forskningsfrågor: • Hur ser den icke-verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering? • Hur ser den verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering? Teori: De perspektiv som studiens teoridel tar upp är de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt- och relationellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. För att vi ska nå dem, måste vi förstå dem! : En kvalitativ studie om pedagogiskt kommunikationsstödjande arbete i ett relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Köhn; Karin Rutström; [2020]
    Nyckelord :Alternativ kommunikation; Hermeneutik; Kroppsspråk; Relationell pedagogik; Språkstöd;

    Sammanfattning : Kommunikationen fungerar som en grundläggande faktor för att sociala samspel ska utvecklas och relationer skapas. Relationen är en viktig och grundläggande förutsättning för att kunna främja och stötta barn i deras kommunikation. LÄS MER