Sökning: "kommunikativt stöd"
Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade orden kommunikativt stöd.
11. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
12. En kommunikativt stödjande förskola : Pedagogers beskrivningar för att inkludera barn med verbala kommunikationssvårigheter.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Hur barn ges möjlighet att vara kommunikativt delaktiga i förskolan är en grundläggande faktor för barnets möjligheter att inkluderas i verksamheten. Relationer är centralt för att kunna inkludera barn, därav har studien tagit utgångspunkt i ett relationellt perspektiv med fokus på begreppen relation, samspel och kommunikation. LÄS MER
13. Omvårdnadspersonalens upplevelser av fallprevention och samarbete med fysioterapeut i det fallpreventiva arbetet på särskilt boende
Magister-uppsats, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Bakgrund Omvårdnadspersonalen är viktig för fallpreventivt arbete inom särskilt boende för äldre då de arbetar närmast patienterna. Det är viktigt att undersöka omvårdnadspersonalens syn på fallpreventivt arbete för att få ökad förståelse för hur omvårdnadspersonal kan stöttas i det fallpreventiva arbetet. LÄS MER
14. Tillit och kommunikation : Kommunikationens inverkan på tillit - en kvalitativ studie inom offentlig sektor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka vilken inverkan som kommunikation har på tillit, utifrån ett chefs- och medarbetarperspektiv inom offentlig sektor. Följande frågeställningar har formulerats: Hur kan ledarskapet främja tillit via intern och extern kommunikation? Vilka organisatoriska hinder kan motverka tillit via kommunikation? Vilka organisatoriska förutsättningar främjar tillit via kommunikation? Studien utgår från kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer använts för att samla in empiriska data. LÄS MER
15. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER