Sökning: "komparativ ansats"
Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser innehållade orden komparativ ansats.
1. Effekter av en ändrad redovisningsstandard: en jämförelse mellan bolag i Sverige och Spanien och hur de påverkats av IFRS 16 i den finansiella rapporteringen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : IFRS 16 började gälla 1:a januari 2019 där den stora skillnaden var att uppdelningen mellan operationell och finansiell leasing upphörde. Standarden påverkade redovisade anläggningstillgångar och skulder samt fördelningen av operativa kostnader vilket resulterade i förändringar i flera finansiella mått som skuldsättningsgrad, EBITDA-marginal samt räntabilitet på totalt kapital. LÄS MER
2. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER
3. Sektorns påverkan på HR-chefers digitala upplevelse : En komparativ fallstudie på HR-chefers upplevelse av digitalisering i den offentliga och privata sektorn
Kandidat-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Background: HR managers are facing new challenges and opportunities related to the impact of digitalization on HR as a function and process. How HR managers, in the public and private sectors, are experiencing digitalization is a missing research field. An experience is based on the individual and can therefore vary. LÄS MER
4. Individanpassad marknadsföring och den personliga integriteten : En komparativ studie kring påverkan av individanpassad marknadsföring sett ur generation X och generation Z:s perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Genom dagens digitalisering har den traditionella marknadsföringen utvecklats till en mer individanpassad marknadsföring, där företag i större utsträckning riktar sig till konsumenter på individnivå. Detta för att kunna nå konsumenten på ett personligt plan och därmed skapa annonser anpassade utefter den enskilda individen. LÄS MER
5. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER