Sökning: "komparativ design kvalitativ"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden komparativ design kvalitativ.
1. Frivillig hållbarhetsinformation – ett oreglerat område : En kvalitativ innehållsanalys av frivillig hållbarhetsinformation hos tio svenska företag.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: Under de senaste årtiondena har det växt fram en trend, både nationellt och internationellt, där hållbarhet har hamnat i fokus. Sedan 2017 har vi i Sverige lag på att vissa företag ska upprätta en hållbarhetsrapport men det är enbart 0,1 procent av alla svenska företag som omfattas av lagen. LÄS MER
2. Redovisning av klimatrisker i års- och hållbarhetsrapporter hos svenska banker : En undersökning av tvingande hållbarhetsrapportering och ramverket Task Force on Climate-related Financial Disclosure påverkan på redovsiningen av klimatrelaterade risker
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Bakgrund och problem: Klimatförändringar har ökat allt mer med åren och är idag ett hot mot både individens hälsa och säkerhet. Tidigare forskning har studerat hur olika branscher, som bland annat material- och industribranschen, redovisar kring klimatrelaterade risker. LÄS MER
3. Internt digitaliserat pallhanteringssystem : En kvalitativ studie om hur ett internt digitaliserat pallhanteringssystem kan bidra till ekologisk och ekonomisk hållbarhet, samt implementeringens utmaningar därtill
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Till följd av ökade handelsvolymer har användandet av pallar kommit att öka. Hantering av pallar har därför blivit en viktig del i verksamheter, där digitala pallhanteringssystem lyfts som ett hjälpmedel för effektivitet. LÄS MER
4. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER
5. Sektorns påverkan på HR-chefers digitala upplevelse : En komparativ fallstudie på HR-chefers upplevelse av digitalisering i den offentliga och privata sektorn
Kandidat-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Background: HR managers are facing new challenges and opportunities related to the impact of digitalization on HR as a function and process. How HR managers, in the public and private sectors, are experiencing digitalization is a missing research field. An experience is based on the individual and can therefore vary. LÄS MER