Sökning: "komparativ metod religion"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden komparativ metod religion.

  1. 1. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  2. 2. En undersökning om hur läroböcker skildrar etnicitet och genus i religionskunskap i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Friberg; Mohamed Hassan; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; Genus; Etnicitet; Läromedel; Läroböcker; Religion; Skola; Intersektionalitet; Orientalism;

    Sammanfattning : Vi har under våra VFU- perioder sett hur religionsläroböcker brister i skildringen av etnicitet och genus och därför bestämde vi oss att undersöka två läroböcker i vårt examensarbete. Vårt syfte har varit att undersöka om hur religionsläroböcker skildrar etnicitet och genus och vi har utgått från följande frågor:  Hur skildras etnicitet och genus inom religionsämnets läroböcker?  Vilka texter och bilder används i religionsämnets läroböcker gällande etnicitet och genus? Vi har använt oss av två teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Rättighetsbegränsande normgivning under covid-19 pandemin : En komparativrättslig studie av Sveriges och Finlands fri- och rättighetsbegränsande normgivning med anledning av coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Olivia Gardell; Jennifer Holmgren; [2022]
    Nyckelord :Sweden; Finland; Covid-19; Human rights and freedoms; Constitutional law; Comparative law; Freedom of movement; Freedom of religion; Constitution; Constitutional emergency law; Constitutional preparedness; Sverige; Finland; Covid-19; Grundläggande fri- och rättigheter; Konstitutionell rätt; Komparativ rätt; Rörelsefrihet; Religionsfrihet; Grundlag; Konstitutionell nödrätt; Konstitutionell beredskap;

    Sammanfattning : Följande uppsats behandlar problematiken kring begränsningarna av de grundläggande fri-och rättigheterna med primärt fokus på rörelsefriheten och religionsfriheten som skedde i Sverige och Finland under coronapandemin. Genom en komparativrättslig metod analyseras ländernas konstitutionella reglering, lagstiftarens normgivningsmöjligheter samt myndigheternas normgivningsmöjligheter avseende begränsning av grundläggande fri- och rättigheter under covid-19 pandemin, även benämnd coronapandemin. LÄS MER

  4. 4. Filmatiseringar av Exodus : En undersökning om hur Moses liv framställs i film.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Malmqvist; [2021]
    Nyckelord :religion; film; Exodus; Moses liv; Prince of Egypt; Exodus Gods and Kings;

    Sammanfattning : Religion och film är ett ämne som fångat mångas intresse, inte minst de som önskar veta huruvida film är ett lämpligt medium för religion och för de som önskar använda filmer i sin religionsundervisning. Denna undersökning kom till för att ge svar på några sådana funderingar genom att undersöka hur två filmatiseringar, Prince of Egypt och Exodus Gods and Kings, skiljer sig från ursprungsberättelsen kring Exodus som finns i andra Moseboken. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap i ämneslärarutbildningen och lärarprofessionen : En studie för hur väl nyexaminerade lärare och lärarstudenter är förberedda för lärarledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Edvinsson; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; lärarledarskap; lärare; lärarprofession; undervisning; religion; religionskunskap; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att se hur nyexaminerade lärare och ämneslärarstudenter i religionsämnet uppfattar lärarprofessionen med tillhörande lärarledarskap. Studien utgörs genom två enkätundersökningar avsedd för nyexaminerade lärare och ämneslärarstudenter. LÄS MER