Sökning: "komparativ studie kompetensutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden komparativ studie kompetensutveckling.
1. Förskolebarn som digitala samhällsmedborgare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstrakt Idag föds barn i en digital värld som kräver att man kan hantera digitala verktyg. Därför valde vi att undersöka förskolerektorers och förskollärares förhållningssätt till digitaliseringen. Regeringen har ett övergripande mål och strategi för den nationella digitaliseringen inom alla skolformer. LÄS MER
2. Delat ledarskap framtidens ledarskap - En kvalitativ studie om för och nackdelar med delat ledarskap gentemot ensamt ledarskap för enhetschefer inom äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att jämföra för och nackdelar med delat respektive ensamt ledarskap för enhetschefer inom äldreomsorgen, med avseende på effektivitet, kompetens och stress. Min hypotes som jag utgick ifrån var att delat ledarskap har förutsättningar att öka effektiviteten, minska stressen och bredda kompetensen för enhetschefer inom äldreomsorgen. LÄS MER
3. Svensk arbetsmarknadsmodell kontra dansk flexicurity : En komparativ studie mellan svensk och dansk arbetsrätt
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : SammanfattningUppsatsens syfte är att jämföra svensk och dansk arbetsrätt på olika områden för att urskilja likheter och skillnader mellan dessa. De metoder som används för att uppnå syftet är en rättsdogmatisk metod och en komparativ metod. Den danska arbetsmarknadsmodellen, s.k. LÄS MER
4. Att arbeta med likabehandling En studie om hur skolor har utarbetat likabehandlingsplaner i enlighet med lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever...
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med denna uppsats är att klargöra skolans och skolpersonalens skyldigheter och befogenheter då det gälleratt motarbeta kränkande behandling med anledning av lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkandebehandling av barn och elever (006:67). Huvudfrågan är hur skolor i Göteborg har utarbetat sinalikabehandlingsplaner. LÄS MER
5. Hur förvaltas löntagarfondspengarna? : En komparativ studie mellan Allmänna arvsfonden och Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling
Kandidat-uppsats, Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Löntagarfonderna inrättades 1983 av den socialdemokratiska regeringen för att jämna ut löneskillnader i landet. Den borgerliga regeringen avvecklade löntagarfonderna under 1993. Fondpengarna användes delvis till att grunda stiftelser. Dessa stiftelser har fått kritik för oegentligheter och otydliga regelverk. LÄS MER