Sökning: "komparativ textanalys metod"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden komparativ textanalys metod.

  1. 1. ”Jag är ett barn, och det här är mitt hem, alltså blir det ett barnhem” : En komparativ textanalys av språkets utveckling i två upplagor av Pippi Långstrump

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Ring; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Pippi Långstrump; språkutveckling; komparation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en komparativ analys av Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump (1948) och den 31:a upplagan av samma bok (2020). Syftet med uppsatsen är att studera och jämföra språkutveckling i förhållande till de två upplagorna av Pippi Långstrump. Undersökningen är gjord utefter en komparativ metod. LÄS MER

  2. 2. HUR PORTRÄTTERAS ITALIENSKA PREMIÄRMINISTRAR I SVERIGE? EN KOMPARATIV STUDIE AV DE ARTIKLAR SOM SKREVS OM SILVIO BERLUSCONI & MATTEO RENZI I DAGENS NYHETER SAMT AFTONBLADET UNDER KALENDERÅREN 2010 OCH 2015

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Michaelsson; [2023-04-11]
    Nyckelord :Media bias; Gatekeeping; Medielogik; Korruption; Opartiskhet;

    Sammanfattning : Titel: Hur porträtteras italienska premiärministrar i Sverige? Författare: David Michaelsson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som har skrivits om två italienska premiärministrar av olika politisk profil i två svenska tidningar, Aftonbladet och Dagens Nyheter samt om och hur detta har påverkats av tidningarnas politiska profil. Frågeställning: 1) Hur ofta nämns Italiens premiärminister i de bägge tidningarna? 2) Hur beskrivs premiärministrarna? 3) Undanhålls negativa nyheter om respektive premiärminister med utgångspunkt i tidningens politiska profil? Metod: Kvalitativ textanalys samt kvantitativ innehållsanalys Material: 421 artiklar ur Dagens Nyheter och Aftonbladet under perioderna 2010-01-01 till 2010-12-31 respektive 2015-01-01 till 2015-12-31. LÄS MER

  3. 3. "Det är ett himla tjat om att vara duktig idag, jag blir helt trött i öronen" : En komparativ genusanalys av flickprotagonisterna Pippi Långstrump och Frallan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Caroline Woxmark; [2023]
    Nyckelord :flickideal; flickskap; flickskildringar; flicknormer; flickmatris; Frallan; genusanalys; Pippi Långstrump; stereotyper; Österlunds flickmatris;

    Sammanfattning : Vid en läsning av Aftonbladets artikel ”De är Pippis arvtagare” (Swedenmark 2020), som publicerades i samband med firandet av Pippi Långstrumps 75-årsdag, väcktes en nyfikenhet på en av de moderna flickkaraktärerna som omnämndes: Frallan. Det övergripande syftet med denna uppsats har således varit att försöka ta reda på om det går att se Frallan som en arvtagerska till Pippi. LÄS MER

  4. 4. Underrepresenterade då och nu - En diskursanalys om kvinnlig underrepresentation i den svenska Försvarsmakten

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Andersson; Esther Granditsky; [2023]
    Nyckelord :kvinnlig underrepresentation; Försvarsmakten; feminism; diskursanalys; policydokument; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sveriges försvarsmakt har alltid varit en mansdominerad organisation. Försvarets totala personalstyrka består 2022 av ca 22 % kvinnor. Kvinnlig underrepresentation i Försvarsmakten har sedan 1960-talet diskuterats i Sverige. 1977 gjorde man en offentlig utredning med denna fråga i fokus. LÄS MER

  5. 5. ”Jag mins den ljufwa tiden” : Lyrik som didaktiskt verktyg i undervisning om svenska språkets ortografiska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Uusitalo Kemi; [2022]
    Nyckelord :Språkhistoria; svenska språkets historia; ortografi; svenska språkets ortografi; ortografins utveckling; textanalys; komparativ metod; lyrik; svenskundervisning; didaktik; gymnasieskolan; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka skönlitteratur, mer specifikt lyrik, från upplysningstiden fram till i dag med fokus på ortografi för att påvisa konkreta förslag på hur skönlitteratur kan användas som ett didaktiskt verktyg i undervisning i det svenska språkets ortografiska utveckling. Det valda materialet består av lyrik hämtad från sju litterära epoker. LÄS MER