Sökning: "kompensatoriska hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kompensatoriska hjälpmedel.

  1. 1. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Signe Rosberg; Emma Schultz; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; lågstadiet F-3; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Att skriva eller att tala in text? Likheter och skillnader i textkvalitet och textlängd med och utan tal-till-text-teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Felicia Treml; Pontus Claesson; [2021]
    Nyckelord :assistive technology; speech-to-text; speech recognition programme; dictation; transcription; reading and writing difficulties; word decoding; reading index; LäSt; writing; text quality; text length; assisterande teknik; tal-till-text; taligenkänningsprogram; diktering; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; ordavkodning; läsindex; LäSt; skrivande; textkvalitet; textlängd;

    Sammanfattning : Att kunna uttrycka sig skriftligt är en förutsättning för delaktighet i samhället och att kunna utbilda sig inför yrkeslivet. Forskning visar att kompensatoriska hjälpmedel i form av assisterande teknik för individer med läs- och skrivsvårigheter är särskilt viktigt i inlärningssammanhang. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga barns språkutveckling : En studie om hur specialpedagoger och förskollärare samverkar för att skapa förutsättningar för flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Armerö; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkig språkutveckling; språkstörning; förskola; specialpedagog; samverkan;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar specialpedagoger och förskollärare har gällande hur de samverkar för att skapa förutsättningar för flerspråkiga barns språkutveckling. Empiri har samlats in i form av semistrukturerade intervjuer med specialpedagoger och förskollärare som arbetar i förskoleenheter med många flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 4. "Man måste förstå krumelurer..." : En undersökning om lågstadielärares och logopeds arbete kring läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hansson; Matilda Ingebretsen; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; bornholmsmodellen; bedömningsstöd; fonologisk medvetenhet; kompensatoriska hjälpmedel.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att undersöka hur lågstadielärare arbetar med elever vid läs- och skrivinlärning. Vi undersökte även hur lågstadielärarna och en logoped uppmärksammar elever med läs- och skrivsvårigheter samt hur lärare stödjer elever i deras läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. Hur skapar lärare möjlighet till kommunikation i matematik? : Fokus på problemlösning och elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Granström; Clary Lagerqvist Bernersson; [2017]
    Nyckelord :inkludering; kommunikation; kompensatorisk; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad kunskap om och förståelse av hur lärare i matematik skapar möjligheter till kommunikation, använder sig av didaktiska strategier samt möter elever i matematiksvårigheter, särskilt i samband med problemlösning. I denna studie genomförde vi 16 semistrukturerade intervjuer med en kvalitativ ansats. LÄS MER