Sökning: "kompensatoriska stödåtgärder"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kompensatoriska stödåtgärder.

  1. 1. Stödåtgärder för elever i grund- och särskolan som möter hinder i sin språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ola Mopers; Maria Sundh; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; kompensatoriska hjälpmedel; pedagogisk organisation; samarbete; speciallärare; språkutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen och förståelsen för hur några speciallärare arbetar med olika typer av kompensatoriska hjälpmedel och den pedagogiska organisationen kring elever som möter hinder i sin språk-, skriv- och läsutveckling. Studien inleds med en introduktion som sätter in läsaren i fokusområdet med tidigare forskning i ämnet samt genom aktuella styrdokument. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogisk disciplinering på fritidshemmet? : En diskursanalys av fritidshemmets styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mikael Bergstedt; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentiering; Disciplinering; Diskursanalys; Fritidshemmets styrdokument; Kompensatoriskt uppdrag; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Fritidshemmets relation till specialpedagogik har varit något oklar. Det har funnits tankar på att fritidshemmet innehåller specialpedagogiska ansatser i sin ordinarie verksamhet samtidigt som det efterfrågats externa specialpedagogiska stödåtgärder. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande stödåtgärder i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kenny Hoogesteyn; Marika Hart; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; Fonem; Fonologi; Grafem; Kunskap; Läs- och skrivsvårigheter; Läsflyt; Minne; Ordförråd; Stavningskonvention; Svårigheter; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det finns lämpliga stödåtgärder att införa i svenskundervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i årskurs F-3. Vi vill få en fördjupad kunskap om vilka sorts tidiga tecken det finns på att en elev har läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt vilka svårigheter som är förknippade med funktionsnedsättningen. LÄS MER

  4. 4. När språket inte räcker till : Fem klasslärares uppfattningar om stöd till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Larsson; [2012]
    Nyckelord :Support; Language development; Swedish as a second language; Socio cultural language support; Individual development plan; stöd; språkutveckling; svenska som andraspråk; sociokulturellt stödjande språkmiljö; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva några klasslärares uppfattningar om hur stödet kan se ut till de elever som befaras inte nå målen i svenska som andraspråk i skolår tre på grund av bristande språkkunskaper. För att undersöka detta har jag utgått från frågeställningarna:Vilket stöd upplever lärarna att de kan ge dessa elever i klassen? Vilket stöd upplever lärarna att dessa elever får av speciallärare och lärare i svenska som andraspråk? Hur beskriver klasslärarna att deras samarbete med andra lärare på skolan ser ut kring dessa elever? Samt vilka stödåtgärder beskriver lärarna att de kan formulera i dessa elevers åtgärdsprogram?  Studien bygger på intervjuer med fem klasslärare som arbetar på tre olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Alla orkar inte kämpa i både motvind och uppförsbacke – En kvalitativ studie om särskilt stöd till elever men läs- och skrivsvårigheter i grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Karlsson; [2011]
    Nyckelord :dyslexi; hjälpmedel; kompensatoriska stödåtgärder; ;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning enligt Skolagen 2010:800. Jag vill ta reda på hur det ser ut iverkligheten för elever i grundskolan med dyslexi: hur ser stödet ut till elever med dyslexi samt huråtgärdsprogram utformas för dessa elever. LÄS MER