Sökning: "kompensatoriskt perspektiv kritiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden kompensatoriskt perspektiv kritiskt perspektiv.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd : En studie om vad pedagoger på landsbygdsförskolor berättar om sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Jönsson; [2024]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; dilemmaperspektiv; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; förskola; inkludering; landsbygden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger på landsbygdsförskolor beskriver att de arbetar med barn i behov av särskilt stöd samt hur de upplever att de arbetar med att inkludera barnen i behov av särskilt stöd i resterande barngrupp. Detta har undersökts genom semistrukturerade intervjuer med två förskollärare och en specialpedagog placerade på tre landsbygdsförskolor utspridda i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig utbildning utan tal? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av undervisningssituationen för elever med talängslan/selektiv mutism.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Ejnermark; [2023]
    Nyckelord :Selective mutism; speech impediment; teacher; pupil; education; phenomenography; Selektiv mutism; talängslan; lärare; elev; undervisning; fenomenografi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about some educators´ perceptions regarding the teaching situation concerning students with speech impediment/selective mutism. Based on the research questions, the study aims to make visible knowledge that in the long run can contribute to a more equal education for students with speech impediment/selective mutism. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattning om fysisk aktivitet tillsammans med barn i behov av särskilt stöd : En intervjustudie utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Nylander; Jenny Lunnehed; [2023]
    Nyckelord :: barn i behov av särskilt stöd; fysisk aktivitet; förskollärares uppfattning; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för alla individer för en god hälsa och ett gott välbefinnande och inte minst för barnens lärande och utveckling. Därför undersöks hur förskollärare uppfattar deras möjligheter samt begränsningar på ett likvärdigt sätt arbeta med fysisk aktivitet tillsammans med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. LÄS MER

  4. 4. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lotta Sjöblom; Emma Östlund; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; läsundervisning; hjälpmedel; utmaningar; högstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Särskilda undervisningsgrupper i Stockholms stads kommunala grundskolor : För vem, med vem och varför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Johnsson; Maria Strand Havel; [2023]
    Nyckelord :municipal elementary schools; special educational perspective; sociocultural theory; inclusion; special teaching group; special support; kommunala grundskolor; specialpedagogiska perspektiv; sociokulturell teori; inkludering; särskild undervisningsgrupp; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Den politiska majoriteten i Stockholms stad beslutade 2019 att alla kommunala skolor senast hösten 2023 ska ha inrättat en lokal särskild undervisningsgrupp. Syftet med denna studie var att kartlägga om och i så fall hur särskilda undervisningsgrupper har organiserats och hur de används på mellan- och högstadiet i Stockholms stads grundskolor. LÄS MER