Sökning: "kompenserande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kompenserande undervisning.

  1. 1. Att möta styrkor hos elever med dyslexi : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Yvonne Andersson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; dyslexi; undervisning; positiv pedagogik; self-efficacy.;

    Sammanfattning : I specialpedagogens uppdrag ingår det att medverka i att stödja och utveckla undervisningens kvalité. Specialpedagogiska insatser påverkas av sin kontext och specialpedagogiken innefattar ett komplext forskningsområde. Den specialpedagogiska kompetensen i elevhälsan ska värna om elevernas extra stöd. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärarens utmaningar för att arbeta kompenserande för elever inom Autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Truls Brorsson; Hansson Fredrik; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; Autismspektrumtillstånd; AST; Idrott och hälsa; Kompenserande; Tid;

    Sammanfattning : Vårt arbete utgår ifrån ett tredelat syfte. Det första syftet med vår studie är att undersöka vilka kompenserande hjälpmedel eller anpassningar som används av lärare inom ämnet idrott och hälsa för att kompensera eventuellt behov hos elever med AST-diagnos. LÄS MER

  3. 3. Skrivsvårigheter, skrivundervisning och specialpedagogiska insatser inom skrivning i årskurs 1-6

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Johansson; Linda Olofsson; Mikaela Thorén; [2020]
    Nyckelord :Assisterande teknik; bedömning; kartläggning; skrivprocessen; skrivsvårigheter; skrivundervisning; specialpedagogiska insatser; stöttning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Kravet på skrivförmåga har ökat och förändrats successivt under åren, både i skola och samhälle, med en risk för fler elever i skrivsvårigheter. Detta tillsammans med sviktande resultat i olika mätningar har i förlängningen gjort att skrivningen fått mer uppmärksamhet, där även bedömningsmaterial och tidiga insatser initierats. LÄS MER

  4. 4. Elever i matematiksvårigheter - hur kan lärare motverka och förhindra att elever hamnar där?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingela Jatko; Karin Wallner; [2019]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; identifiering; framgångsrik undervisning; hindrande faktorer; variationer; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få fördjupad kunskap om några förskollärares, grundskollärares och speciallärares upplevelser och erfarenheter i arbetet med att motverka och förhindra att elever hamnar i matematiksvårigheter. Vi är även intresserade av att se variationer i lärares arbete kring elever i svårigheter. LÄS MER

  5. 5. Vem är din undervisning anpassad för? : Gymnasielärares undervisningsstrategier för elever i matematiksvårigheter i det inkluderande klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Carstensen Lina; Meyner Linda; [2018]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; upper secondary education; instructional strategies; inclusion; Matematiksvårigheter; gymnasiet; undervisningsstrategier; inkludering;

    Sammanfattning : Det här konsumtionsarbetet sammanfattar olika matematiksvårigheter som kan finnas hos elever och metoder för hur svårigheterna kan upptäckas av lärare, samt undervisningsstrategier att använda sig av för lärare i mötet med dessa elever i gymnasieskolan. Strategierna kan användas i ett inkluderande klassrum och gynnar därmed inte bara elever i matematiksvårigheter utan även elever utanför. LÄS MER