Sökning: "kompetens medarbetare"
Visar resultat 1 - 5 av 535 uppsatser innehållade orden kompetens medarbetare.
1. Att behålla bankanställda - En kvalitativ studie om employee retention utifrån ett identitetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Svenskar byter jobb allt oftare och denna rörlighet på arbetsmarknaden är kostsam för arbetsgivarna. Då det har visat sig att frivillig personalomsättning i många fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren är det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibehållandet av personal. LÄS MER
2. Det sitter i värderingarna, eller? : En kvalitativ studie om värderingsstyrning inom IT-konsultbranschen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Dagens arbetsliv kännetecknas av kunskapsarbete inom organisationer där medlemmar sammanförs. Under 1980-talet innebar teknikens framsteg att nya former av styrning blev nödvändiga för att kontrollera ett svårövervakat arbete. Inslag av mjuk styrning genom värderingar och organisationskultur blev vanligare. LÄS MER
3. Harmoni eller kaos? - En studie om organisationskulturens och ledarskapets roll i arbetsplatslärandet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Dagens samhälle utvecklas i allt snabbare takt, framväxten av ny teknologi och digitalisering har ökat konkurrensen på arbetsmarknaden. Det har resulterat i ökade krav på organisationer att utveckla och stärka kompetensen hos sina medarbetare för att möta de nya utmaningarna. LÄS MER
4. Konsten att hantera svåra samtal : HR-praktikers upplevelser av disciplinära och omvårdande samtal
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Svåra samtal på arbetsplatsen handlar ofta om disciplinära och omvårdande samtal. Dessa hålls mellan chef och medarbetare men stöttas oftast av en HR-praktiker för att leda samtalet. HR-praktikens roll i samtalet kan handla om att strukturera samtalet, stötta chefen och hantera motreaktioner från den berörda medarbetaren. LÄS MER
5. Betydelsen av digitala verktyg i kompetensförsörjning: En kvalitativ studie om implementering och effekter av digitala verktyg i kompetensförsörjning inom offentlig verksamhet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Digitaliseringen är ett aktuellt fenomen i dagens samhälle samtidigt som det råder kompetensbrist inom välfärden. För att lösa kompetensutmaningen har SKR tagit fram kompetensförsörjningsstrategier, där en av lösningarna är digitala verktyg. LÄS MER