Sökning: "kompetenser"
Visar resultat 26 - 30 av 1731 uppsatser innehållade ordet kompetenser.
26. Vilka dubbla karriär-upplevelser predicerar mental hälsa hos idrottselever på gymnasienivå? : En tvärsnittsstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Mental health is an important resource for a successful and developing athleticcareer (Schinke et al., 2018), which also results in better performance (Henriksen et al.,2019). Commitment to a dual career (DC) seems to be beneficial to the athlete inrelation to several aspects (Aquilina, 2013; Stambulova et al. LÄS MER
27. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER
28. Lärarens högläsning i undervisningen : En kvalitativ studie om F-3-lärares användning av högläsning i SV-undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka F-3-lärares användning av högläsning i SV-undervisningen. Den kvalitativa datainsamlingsmetoden i denna studie är semistrukturerade intervjuer med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
29. Förskollärares användning av digitala teknologier i förskolan : En kvalitativ undersökning om vad som påverka förskollärarens val av tekniker i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete handlar om svenska förskollärares användning av digitala teknologier på förskolan. Fokus på denna studie ligger på att få en förståelse i vad som påverkar förskollärarnas användning av digitala teknologier och om det kan kopplas till deras ålder och examensår. LÄS MER
30. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER