Sökning: "kompetenshöjning"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade ordet kompetenshöjning.

  1. 1. Effektivisering av discrete event simulation-modelleringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Joel Axelsson; Jonas Lindberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det ställs allt högre krav på industrier att anpassas efter rådande förhållanden med produktvariationsefterfrågan som fluktuerar och det finns behov av verktyg som förbättrar beslutfattningsprocessen. Diskret händelsesimulering (DES) är ett verktyg som kan underlättabeslutstöd men är enligt industriell praxis förknippat med höga kostnader, särskilt för mindre verksamheter då det kräver en speciell kompetens och erfarenhet som kräver mycket tid att erhålla. LÄS MER

  2. 2. "Det blev en hare och en sköldpadda i stället" : En fenomenografisk studie om teaterlärares syn på fenomenet tyst kunskap i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Annette Andersson; [2023]
    Nyckelord :communicate; phenomenography; tacit knowledge; theatre education; upper secondary school; fenomenografi; gestaltning; gymnasiet; kommunicera; teaterundervisning; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Abstrakt Teater har varit ett ämne på gymnasieskolans estetiska program sedan 30 år tillbaka. I det centrala innehållet för kursen scenisk gestaltning läggs vikt vid förmågan att tolka och analysera sceniska gestaltningar (Skolverket, 2011). Det finns därför ett behov av att formulera och artikulera dessa förmågor. LÄS MER

  3. 3. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; singing; preschool; intercultural; norm; democracy; music; Inkludering; sång; musik; sångstund; mångfald; normer; demokrati;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER

  4. 4. Digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärarprogrammen : En kvantitativ studie om användning och bedömning av digitala multimodala texter i grundlärarprogrammen F-3 och 4-6

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Ekholm Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digital multimodal text; multimodalitet; bedömning; examinationsform; digital kompetens; grundlärarprogram F-3 och 4-6; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar lärarutbildares användning av digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärar­programmens kurser samt vilka kriterier och metoder som används vid bedömning av texterna. Som teoretisk referensram användes multimodal teoribildning och design­teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskans upplevelse av faktorer som påverkar förskrivningsrätten : En intervjustudie inom kommunal hemsjukvård

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Paulina Järvirova; Anders Hagman; [2022]
    Nyckelord :distriktssköterska; förskrivning; förskrivningsrätt; kommunal hemsjukvård; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hemsjukvården förväntas bli alltmer komplex med svårare patientfall vilket kommer kräva mer av bland annat de distriktssköterskor som är verksamma där. Förskrivningsrätten kan användas som ett verktyg för att förbättra omvårdnadens kvalitet och personcentrering. LÄS MER