Sökning: "kompetensutveckling i praktiken"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden kompetensutveckling i praktiken.

  1. 1. Interkulturalitet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattning om interkulturalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Lennartsson; Madeleine Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Föräldrasamverkan; Interkulturalitet; Kategorisering; Kompetensutveckling; Normer; Normkritiskt perspektiv; Vithetsnorm; Värdegrund; Kultur; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattning om interkulturalitet. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: Hur uppfattar förskollärare det interkulturella förhållningssättet och vilka strategier väljer förskollärare att använda i arbetet med interkulturalitet. LÄS MER

  2. 2. Jakten på kompetens : En fallstudie om det strategiska HRM-arbetet i el-och energibranschen

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Moa Hennström; David Ohrlander; [2023]
    Nyckelord :Talent Management; Talang; HRM system; Strategisk HRM; Kompetensförsörjning; Kompetensutveckling; Skills gap.;

    Sammanfattning :   Datum: 2023-05-29  Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15 hp   Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Hennström Moa (99/02/24)      Ohrlander David (97/08/10)  Titel: Jakten på kompetens - En fallstudie om det strategiska HRM-arbetet i el-och energibranschen.  Handledare: Magnus Linderström  Nyckelord: Talent Management, Talang, HRM system, Strategisk HRM, Kompetensförsörjning, Kompetensutveckling, Skills gap. LÄS MER

  3. 3. FRITIDSHEMMET I RELATION MED ELEVHÄLSAN OCH DET HÄLSO FRÄMJANDE UPPDRAGET : En studie om fritidslärares upplevelser av samverkansuppdraget och möjligheter till ett hälsofrämjande och förebyggande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kenneth Fofana; Sofia Tiger; [2023]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; kompetensutveckling; sociala relationer; KASAM;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar och skolan får en allt större roll i att organisera ett hälsofrämjande arbete. Studiens syfte är att undersöka hur fritidslärare upplever och beskriver hur ett samarbete med elevhälsan tas i uttryck, samt att få en större förståelse över hur fritidslärare upplever att de arbetar hälsofrämjande och hur det kan te sig i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennie Karlsson; Lovisa Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; förskollärare; kompetensutveckling; kollegiala samtal.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärares kompetens kan stärkas med stöd av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. De två frågeställningar som studien undersökt är “Vilka hinder och möjligheter framkommer vid implementeringen av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolans verksamhet?” och “I vilken utsträckning skattar förskollärare att de använder vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan?” För att besvara syftet och frågeställningarna genomfördes en enkätstudie där 49 förskollärare från tre kommuner i Sverige deltog. LÄS MER

  5. 5. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Johansson; Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Children s influence and participation; physics as an object of learning; physics teaching; prerequisites for physics teaching.; Barns inflytande och delaktighet; fysikaliskt lärandeobjekt; fysikundervisning; förutsättningar för fysikundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER