Sökning: "kompetensutveckling och livslångt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden kompetensutveckling och livslångt lärande.

  1. 1. "Drama är nyckeln till lärande." : Förskollärarens erfarenheter av drama med de yngsta barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreea-Daniela Popescu; [2023]
    Nyckelord :Youngest preschool children; Drama pedagogy; Preschool teacher; Interview study.; dramapedagogik; förskollärare; yngsta förskolebarn; intervjustudie;

    Sammanfattning : Dagens förskolor möter ständigt de allra yngsta barnen i åldrarna 1-2 år och förskolans utbildning ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I förskolans utbildning ingår undervisning som ska genomsyras av utforskande och upplevelser, därtill estetiska uttryskformen drama ingår i förskollärarens arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. "Den första musikläraren som kom måste ju garanterat varit en musiker": En fenomenografisk studie om musiklärares förväntningar och förutsättningar till ett musikerskap under ett yrkesliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Kowalski; Love Becker; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; Livslångt lärande; Musiker; Musikerskap; Musiklärare; Yrkesidentitet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Lifelong learning; Musician; Musicianship; Music teacher; Professional development; Professional identity; Educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresseområdet som la grunden för studien baseras på våra egna tankar om att upprätthålla ett musikerskap i kombination med vårt framtida arbete som musiklärare. Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar kring deras eget musikerskap i kombination med en musiklärargärning. LÄS MER

  3. 3. Lärande i lageryrket : En kvalitativ intervjustudie om lagerarbetares erfarenheter av lärande på sin arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ester Ter-Sargsyan; [2021]
    Nyckelord :Inlåsning; kompetensutveckling; deltagande; livslångt lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att undersöka lagerarbetares erfarenheter av hur arbetsdelningen påverkar möjligheten till lärande och utveckling på arbetsplatsen samt vad det är som får dem att stanna kvar i yrket. Studien baseras på den en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer som metod för datainsamling. LÄS MER

  4. 4. Biggest Skills Needs & Gaps : Case Study of Sandvik Coromant & Microsoft

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Madeleine Blomberg; [2021]
    Nyckelord :Digital Skills; Skills Maturity; Skills Assessment; Digital Transformation; Maturity Framework; Skill Up;

    Sammanfattning : In our increasingly digital age, the pace of digital transformation requires continuous learning. Microsoft CEO Satya Nadella put it simply when wanting Microsoft to transition from a culture of "know-it-all" to a culture of "learn-it-all". LÄS MER

  5. 5. How to Succeed as a Reskilled : A qualitative case study of the relationship between organisational environments, integration and lifelong learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tintin Claesson; Mohammed Issa; [2021]
    Nyckelord :Reskilling; Competence development; Communities of Practice; Organisational Environment; Lifelong learning; Omskolning; Omutbildning; Kompetensutveckling; Communities of Practice; Organisationsmiljö; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : The labour market is currently experiencing a growing skills gap due to the digitalisation of society. The consequences of the skills gap are a scarcity of competent workers and upcoming challenges due to changed market demands. LÄS MER