Sökning: "kompetensutvecklingsstrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet kompetensutvecklingsstrategier.

  1. 1. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar förskolans yrkesverksamma en framgångsrik kompetensutveckling? : En konstruktivistisk grundad teori om vad som kan bidra till ett stärkt professionellt lärande i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2022]
    Nyckelord :förskola; kompetensutveckling; professionellt lärande; förskolans inre organisation; konstruktivistisk grundad teori; Charmaz;

    Sammanfattning : Tidigare studier inom forskningsfältet kompetensutvecklingsforskning efterfrågar mer kunskap om de processer som kan stärka professionellt lärande i förskolan. Syftet med föreliggande studie är att undersöka yrkesverksammas erfarenheter av just de processer de är med om i samband med kompetensutveckling i förskolan och utveckla kunskap om kompetensutvecklingsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Kompetensutveckling - för individen eller organisationen? : En studie vid Migrationsverket

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Amanda Holst-Larsen; Selma Sternersson; [2016]
    Nyckelord :kompetensutveckling; kompetens; kompetensutvecklingsstrategier; formellt lärande; informellt lärande; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte var att undersöka Migrationsverkets kompetensutvecklingsarbete utifrån både chefers och medarbetares perspektiv. Detta genom undersökning av chefernas kompetensutvecklingsstrategier samt hur medarbetaren upplevde möjligheten och behovet av kompetensutveckling. LÄS MER

  4. 4. Den förutsägbara oförutsägbarheten : om flexibilitet, kompetens och lärande i skolans arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och organisationsstudier

    Författare :Linda Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Adaption; competence; development; flexibility; latitude; learning; school; staff; working life; Anpassning; arbetsliv; flexibilitet; handlingsutrymme; kompetens; lärande; personal; skola; utveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att undersöka två skolors verksamheter utifrån begreppet flexibilitet. Skolpersonal intervjuades med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer om sina upplevelser av möjligt handlingsutrymme, samt bredd och variation av arbetsuppgifter. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling och medarbetarsamtal i samverkan - Om kompetensutvecklingsvillkor för kommunalanställda socionomer

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ewa Kylén; [2008-04-01]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; Kompetensutvecklingsstrategi; Medarbetarsamtal; Profession;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om kompetensutvecklingens betydelse och utformning för de socionomer som är anställda i kommunalt socialt arbete, belyst både ur organisations- och professionsperspektiv. Jag har formulerat en rad frågeställningar utifrån de tre huvudområdena kompetensutveckling, medarbetarsamtal och samarbete om kompetensutvecklingsfrågor. LÄS MER