Sökning: "kompisrelationer i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kompisrelationer i förskolan.

  1. 1. Blyga barn i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Shy Children; inclusion; the role of the preschool teacher; preschool; Blyghet; inkludering; pedagogers förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan. Studien är kvalitativ och datainsamlingen gjordes genom enkätbaserade intervjuer via internet. Enkäten och missivbrevet skickades ut till 74 förskolerektorer och därefter till 101 förskolor. LÄS MER

  2. 2. Tydliggörande pedagogik : En del av förskolans främjande lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Sundström; [2020]
    Nyckelord :förhållningssätt; struktur; bildstöd; tecken som stöd; lärande; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Denna studie tog sin utgångspunkt i förskolans förstärkta pedagogiska- och hälsouppdrag där det fanns behov av att finna pedagogik, metoder och strategier i syfte att öka lärande och hälsa i ett inkluderande och främjande arbete. Tydliggörande pedagogik, som är en svensk fri översättning av interventionsprogrammet TEACCH, har blivit ett sätt att öka lärmiljöns tillgänglighet för barn inom autismspektrumet men kommit att utvecklats till en ändamålsenlig överförbarhet till alla barn. LÄS MER

  3. 3. “Vi har en pojke som kan hela regnbågen så det vore kul om de kunde fortsätta att arbeta med det!” : En kvalitativ studie om hur lärare i förskoleklass och förskollärare samverkar med varandra vid barns övergångar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Lundmark; Fanny Söderström; [2017]
    Nyckelord :Transition; preschool; nursery class; education; integration; educational continuity; social interaction; Övergång; förskola; förskoleklass; undervisning; samverkan; undervisningskontinuitet; socialt samspel;

    Sammanfattning : När barn tar steget över från förskola till förskoleklass är det för många av dem början till nya kunskaper. De byter fysisk miljö, lärare och behöver också många gånger skapa nya kompisrelationer. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars syn på barns säkerhet : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för miljö- och livsvetenskaper

    Författare :Anna-Karin Bilker; [2014]
    Nyckelord :Risk perception; parents; safety; development; preschool; Riskperception; föräldrar; säkerhet; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Litteraturen visar på ett paradigmskifte i relation till barns säkerhet, från att barnen skall vara så säkra som möjligt till att de skall vara så säkra som de behöver. Detta kan vara ett sätt att tillgodose både barnens behov av utmaningar för att utvecklas och må bra samt deras behov av säkerhet. LÄS MER

  5. 5. Kamratkulturer - att tillhöra gemenskapen ur barns perspektiv (Peer cultures - to belong, children´s perspective)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Johansson; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; kamratkulturer; socialt vardagsliv; tillhörighet;

    Sammanfattning : Problemområde: Barn i förskolan delar en specifik kamratkultur som innehåller kunskaper och information om gruppens sociala vardagsliv. För att kunna bekräfta, förstå och respektera barns relationer behöver pedagoger analysera och agera utifrån barns perspektiv. LÄS MER