Sökning: "komplex systemteori"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden komplex systemteori.

  1. 1. Analysarbetet vid skolors systematiska kvalitetsuppföljning : En studie om lärarens och rektorns arbetsprocess och förutsättningar kring skolans systematiska kvalitetsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sezin Imamovic; [2023]
    Nyckelord :Analys; systematiskt kvalitetsarbete; systemteori; rektor; lärare; samverkan; förutsättningar;

    Sammanfattning : Analysdelen i skolans kvalitetsutvecklingsarbete är en komplex process som ofta upplevs för akademiskt eller teoretiskt för många rektorer och lärare. I den här studien undersöks processen med analysarbetet och hur detta arbete organiseras mellan lärare och rektorer. LÄS MER

  2. 2. Leder invecklade tider till utvecklande arbetssätt? : En kvalitativ studie om specialpedagogens roll i arbetet medtillgängliga lärmiljöer innan och under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna-Lena Björkstrand; Theresé Guttke; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogens roll; SENCO; covid-19; inkludering; tillgänglig lärmiljö; skolutveckling; systemteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur specialpedagoger uppfattar sin roll i arbetet kring den tillgängliga lärmiljön för elever i grundskolan före och under pandemin. Studien är deduktiv där vi utifrån ett systemteoretiskt perspektiv vill klargöra om och hur pandemin som en förändringsfaktor har påverkat specialpedagogers roll i arbetet med tillgänglig lärmiljö. LÄS MER

  3. 3. ”Nyckeln till att få hjälp är att vara en del av hjälpen” : En studie om gymnasieelevers delaktighet i pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Simon Lindh; Nisan Nalbantic; [2021]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; individual educational plan; influence; participation; pedagogical investigations; special education; Bronfenbrenner; delaktighet; inflytande; pedagogisk utredning; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Elever är experter över sin egen skolsituation (Skolverket, 2014) och har en lagstadgad rätt att uttrycka sina åsikter om sin egen skolgång (Unicef, 2018). Syftet med studien är att öka kunskapen om gymnasieelevers delaktighet i pedagogiska utredningar och upprättande av åtgärdsprogram genom att synliggöra elevens egna perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser : En studie i tre teman: stödinsatser, specialpedagogens roll samt främjande och förebyggande insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Ahrén; Martin Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Student support; Special Education Coordination; supplemental support; support; promotion and prevention; system theory; relational perspective; categorical perspective; dilemma perspective; Stödinsats; specialpedagog; ledning och stimulans; extra anpassning; särskilt stöd; främjande och förebyggande arbete; systemteori; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) slår fast att elever som riskerar att inte nå målen ska ges den ledning och stimulans som behövs för att utvecklas i riktning mot målen. Studiens syfte är att beskriva specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser för de elever som riskerar att inte nå målen. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder för samverkansprocesser mellan yrkesroller i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lennartsson; Susanna Geczi; [2021]
    Nyckelord :Elevassistenter och lärare inom gymnasiesärskolan; kvalitativ studie; samverkan; Senges fem discipliner; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka möjligheter och hinder kring lärares och elevassistenters samver- kan inom gymnasiesärskolan och hur dessa faktorer påverkar elevernas skolvardag. Studien har ett interaktionsperspektiv. LÄS MER