Sökning: "koncentrationsförmåga"

Visar resultat 11 - 15 av 214 uppsatser innehållade ordet koncentrationsförmåga.

  1. 11. Förskolebarns behov av fysisk aktivitet och utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Wirblad; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk aktivitet; Utevistelse; Rörelseglädje; Barn; Hälsa; Kognitiv utveckling; Proprioception; Vestibulära systemet; Inlärningsförmåga; Koncentrationsförmåga; Skolprestatione;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att söka kunskap om hur förskollärare arbetar för att tillgodose barns behov av fysisk aktivitet och utevistelse i förskolan. I dagens stillasittande samhälle blir förskolans uppdrag att främja barns rörelseglädje alltmer betydelsefullt. LÄS MER

  2. 12. Ger en stark kropp en stark övning? : En fenomenologisk självstudie av sambandet mellan styrketräning och koncentrationsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Anton Eklund; [2022]
    Nyckelord :physical activity; attention; phenomenology; logbook; self-study; fysisk aktivitet; koncentration; fenomenologi; loggbok; självstudie;

    Sammanfattning : Denna självstudie syftar till att undersöka vilka effekter tidpunkten för fysisk aktivitet kan ha på koncentrationsförmåga vid övning på instrument samt vilka förutsättningar och/eller hinder som finns för god koncentrationsförmåga. Studien tar utgångspunkt i två frågeställningar; 1) Hur upplever jag att tidpunkten för fysisk aktivitet inverkar på min koncentrationsförmåga vid övning på instrument? och 2) Vilka förutsättningar och/eller hinder för god koncentration upplever jag i min livsvärld? Studien genomfördes i två perioder där jag i period ett tränade innan skoldag och period två tränade efter skoldag. LÄS MER

  3. 13. Samverkans möjligheter : En kvalitativ studie om samverkan mellan lärare i fritidshem och idrottsledare i olika föreningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filip Arbhede Sandberg; Jonathan Wiklund; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Samverkan; idrottsföreningar; fysisk aktivitet; utveckling och lärande; sociala relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem och idrottsledare i idrottsföreningar upplever samverkan kring elever som går i fritidshem och vad den kan bidra med när det gäller deras lärande och utveckling. Följande frågeställningar har formulerats: Hur samverkar fritidslärare och idrottsledare i idrottsföreningar med varandra? Vad upplever parterna att samverkan mellan fritidshem och idrottsföreningar kan bida med när det gäller elevers utveckling och lärande? Studien använde en kvalitativ metod där data samlats in genom semistrukturella intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Pulshöjande fysisk aktivitet som en hälsofrämjande insats i grundskolan : En kvalitativ studie utifrån rektorers och lärares erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Victor Larsson; Nicole Lundgren; Oscar Årzén; [2022]
    Nyckelord :Förutsättningar; Grundskolan; Lärare; Pulshöjande fysisk aktivitet; Rektorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska vad lärare och rektorer har tillägnat sigför erfarenheter genom att arbeta med pulshöjande fysisk aktivitet igrundskolan. Fysisk aktivitet har visat sig vara betydelsefullt och bidrar medpositiva hälsoeffekter hos individer. LÄS MER

  5. 15. "Desto mer man rör sig desto bättre blir man överhuvudtaget i kroppen och får bättre sömn" : En kvalitativ intervjustudie om elevers perspektiv att utöva fysisk aktivitet och hur det påverkar deras hälsa.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ricky Storberg; Bastiaan Jeroense; [2022]
    Nyckelord :Elevernas perspektiv; hälsa; fysisk aktivitet; fritidshemmet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om hur elever resonerar om deras möjligheter att utöva fysisk aktivitet inom fritidshemmet. Syftet är vidare att bidra med kunskap om hur elevernas utsagor visar hur fysisk aktivitet påverkar deras hälsa. LÄS MER