Sökning: "koncentrationsläger"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet koncentrationsläger.
1. Resiliens i Förintelseöverlevares egna berättelser : En narrativ analys av fyra överlevares egna minnen
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This study has been executed as a narrative content analysis of four testimonies from the Polish Research Institute that were initiated at the end of World War II after the release of former prisoners under the Nazi regime concentration camps. The purpose of the study was to lift the survivors' individual stories from their collective identity by studying the survivors' memories of the time at the camp. LÄS MER
2. Förintelseöverlevares egna berättelser : En undersökning om minnen av tiden i koncentrationslägren
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Efter andra världskrigets slut spelade förintelsen en mycket undanskymd roll när det kom till uppmärksamhet och historiekultur. Folkbrotten som utfördes mot de etniskt utsatta grupperna uppmärksammades kring Nürnbergrättegångarna år 1945-1946, men de överlevare som vittnade ansågs av många vara ett störningsmoment i åtalsförsöken. LÄS MER
3. Hågkomstresor och erfarenhetens betydelse för historieundervisningen : en intervjuundersökning om lärares/utbildningsutvecklares erfarenheter av hågkomstresor till förintelseläger i Polen och Tyskland
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The study is examining in which ways arranged educational trips to concentration camps are affecting high school and secondary school students. The aim of this study is to increase the knowledge of how meaningful the visit to concentration camps are for students. LÄS MER
4. Historiska platser och deras användning i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Historiska platser är något som kan användas i historieundervisning. Med tanke på detta har vi valt att undersöka hur man som lärare i sin yrkesprofession har möjlighet att använda sig av historiska platser i sin undervisning. LÄS MER
5. Förintelsens röster : en kvalitativ fallstudie om behandlingen av polska koncentrationslägerfångar enligt vittnesmålen från det världsunika Polska källinstitutet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Vittnesmålen i Polska källinstitutet i Lund utgör idag en unik intervjuskatt som saknar motstycke! Föreliggande komparativa fallstudie analyserar hur förintelseöverlevande behandlades i koncentrationslägren och hur detta skildras i de polska vittnesutsagorna om Förintelsen från 1945 – 1946. I undersökningen tillämpas flera olika metoder bl. LÄS MER