Sökning: "koncentrationssvårigheter stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden koncentrationssvårigheter stockholms universitet.

  1. 1. PAX - en inkluderande arbetsmetod inom NPF : Hur kan PAX påverka lärares uppfattning av sin förmåga att arbeta inkluderande och stötta elever med NPF och koncentrationssvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Larsson; Ola Stadig; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Det själsliga dilemmat av ADHD : Kan personlighetsdrag påverka upplevelsen av ADHD

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Castenberg Isa; Erstrand Elsa; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den allmänna beskrivningen av ADHD är en pojke med koncentrationssvårigheter. En pojke inte en flicka. Alla människor besitter olika personlighetsdrag, personlighetsdragen extraversion och neuroticism har ofta sammankopplats med ADHD. LÄS MER

  3. 3. Isolerades möjligheter att försvara sig själva i kommande rättegång : fem före detta isolerades berättelser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Linnéa Danielson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur isoleringen av brottsmisstänkta påverkar deras möjligheter att försvara sig själva i deras kommande rättegång. Teorin är en emotionsteori som beskriver tre huvudsakliga psykologiska behov samt konsekvenser som kan uppstå då behoven inte tillgodoses. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbete med elever som har koncentrationssvårigheter : En enkätstudie om lärarnas förutsättningar och behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Shiromi Theander Ottonius; Lisa Öien; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. En till en – för alla? : En dator per elev i inkluderande lärmiljöer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tord Söderqvist; [2016]
    Nyckelord :Special Education; ICT; IT; assistive technology; special educational needs; disability; dyslexia; attention deficits; accessibility; participation; inclusive education; school improvement; teacher; junior high school; Specialpedagogik; IKT; IT; alternativa verktyg; kompensatoriska hjälpmedel; funktionsnedsättning; funktionshinder; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; koncentrationssvårigheter; tillgänglighet; delaktighet; inkludering; skolutveckling; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Satsningar på en-till-en, det vill säga en dator eller pekplatta per elev, blir allt vanligare i svensk skola, men det finns begränsad forskning om hur detta påverkar elever med funktionsnedsättning och/eller i behov av stöd. I en inkluderande skola behöver tekniken vara tillgänglig för alla och användas i ett meningsfullt sammanhang. LÄS MER