Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Åtgärdsprogram för elever i matematiksvårigheter : Om svårigheter, behov och åtgärder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Johansson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematiksvårigheter; Kunskapskrav; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan ska eleven utveckla kunskaper om matematik, intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik. Trots många år av olika satsningar inom skolans matematikundervisning ligger andelen elever som inte når godkänt slutbetyg i matematik i årskurs 9 kvar kring 10%. LÄS MER

  2. 2. Sjukvårdspersonals attityder till att utföra HLR med anhörig närvarande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Sjökvist Emma; Josef Vikström; [2020]
    Nyckelord :HLR; sjukvårdspersonal; anhöriga; närvaro;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtstopp av plötslig orsak är en av de vanligast förekommande dödsorsakerna i Sverige som kräver HLR. Studier visar att det finns en önskan från anhöriga om att få närvara under HLR samt att det kan underlätta sorgeprocessen. LÄS MER

  3. 3. Musikundervisning och ADHD : En kvalitativ studie om problematiska beteenden som analyseras med hjälp av TBA-metoden under musiklektioner i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Yulia Estrada Elfvingsson; [2020]
    Nyckelord :musikundervisning; ADHD;

    Sammanfattning : Att som ADHD- elev delta på musiklektioner i grundskolan kan skapa en hel del utmaningar. Musiksalen är fylld av auditiva –och visuella intryck och samspelar inte väl med diagnostypiska symptom som ljudöverkänslighet, koncentrationssvårigheter och brist på impulskontroll. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med barn som har koncentrationssvårigheter

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Kokkonen; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; exkludering; förskollärare; inkludering; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Studien undersökte förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med barn som har koncentrationssvårigheter och på vilket sätt förskollärare skapar delaktighet för barn i de vardagliga aktiviteterna. För att kunna besvara syfte och frågeställningar användes en kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Elever i koncentrationssvårigheter : En kvalitativ studie om läsinlärning hos elever som be- döms vara i koncentrationssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Gabriella Hanell; [2019]
    Nyckelord :concentration; concentration difficulties; learning to read; reading difficulties; learning difficulties; promotion methods; didactics; teachers; koncentration; koncentrationssvårigheter; läsinlärning; lässvårigheter; inlärningssvårigheter; främjande arbetssätt; didaktik; lärare;

    Sammanfattning : I lärarutbildningen har det funnits möjlighet att tillägna sig olika tillvägagångssätt för hur undervisning i klassrummet planeras och struktureras. Detta har utvecklat ett starkt intresse hos mig för att söka vidare kring hur elever i koncentrationssvårigheter hanteras i klassrum. LÄS MER