Sökning: "konceptuell matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden konceptuell matematik.

  1. 1. Begreppsinlärning i matematik hos andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aysha Alismail; Abdul Rahman Hanin; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; begreppsinlärning; matematik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete fokuserar på begreppsinlärning hos andraspråkselever i matematik. Metoden som har använts i kunskapsöversikten är systematisk sökning i databaserna ERIC och ERC. Genom dessa sökningar har vetenskapliga artiklar med flera relevanta studier identifierats vilka svarat på våra frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Bråk som tal - en interventionsstudie : En experimentell fallstudie med enskild intensivundervisning om bråk som tal för elever i matematiksvårigheter i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bolling; Ernerudh Lina; [2023]
    Nyckelord :intensivundervisning; intervention; bråk; tallinjestimering; bråktalsjämförelse; single case design; explicit undervisning; CRA;

    Sammanfattning : Bråk är inkörsporten till rationella tal och en god förståelse av bråk ligger till grund för den enskilda elevens fortsatta matematikutveckling. Yngre elever, i de tidiga skolåren, har ofta en intuitiv förståelse för enkla bråk, men glappet till den mer formella undervisningen är stort. LÄS MER

  3. 3. Verktyg för märkning av stålstänger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Lina Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :produktutveckling; robotcell; robot; automatisering; verktyg;

    Sammanfattning : Sund Birsta har fått förfrågan av sina kunder att utveckla ett system för automatiskmärkning av stångbuntar. Detta sker idag manuellt med en bultsvets vilket medför flera nackdelar, bland annat höga personalkostnader och dålig arbetsmiljö. LÄS MER

  4. 4. Uppdelning av tal – vilken kunskap är det som mäts?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Mikael Ulveklint; [2022]
    Nyckelord :Automatiserad talfakta; konceptuell talförståelse; matematik; uppdelning av tal; triadmodellen;

    Sammanfattning : Ulveklint, Mikael (2022). Uppdelning av tal - vilken kunskap är det som mäts?Speciallärarexamen: Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Resonemang för elever i SUM – Mellanstadielärares uppfattningar om matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Lundberg Stenvall; Stina Lundstedt; [2022]
    Nyckelord :inkludering; konceptuell kunskap; kreativa resonemang; procedurell kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få syn på förutsättningarna för elever i särskilda undervisningsbehov i matematik att utveckla samtliga matematiska förmågor, med huvudfokus på resonemangsförmågan. Genom intervjuer undersöktes hur mellanstadielärare arbetade med de olika förmågorna och hur de såg på inkludering i matematik samt deras önskningar om specialpedagogiskt stöd. LÄS MER