Sökning: "konceptuellt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden konceptuellt lärande.

  1. 1. Utmaningar med undervisning och lärande av energi : En litteraturstudie av svenska läromedel i fysik på gymnasiet och översättning av ''Energy and Momentum Conceptual Survey''

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Adi Bijedic; [2021]
    Nyckelord :fysikdidaktik; fysikundervisning; energi; energiundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Energi är ett tvärvetenskapligt begrepp av stor vikt inom naturvetenskapen och för samhällets funktion. Lärare ställs emellertid inför flertalet utmaningar när det kommer till att undervisa energi, och elever har ofta särskilda svårigheter med att förstå energibegreppet och dess beståndsdelar. LÄS MER

  2. 2. Att vilja göra det man måste : En studie om unga elevers motivation till att lära sig engelska som främmande språk.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Liljengren; Hanna Rosander; [2019]
    Nyckelord :Motivation; lärande; engelska; främmande språk; tidigare år;

    Sammanfattning : För att öka elevers motivation är det av vikt att identifiera deras inställning till ämnet samt att skapa undervisning som motiverar och engagerar elever. Elevers motivation till att vilja lära sig engelska är ofta stark i grundskolans tidiga år, årskurs F-3, och därför är det väsentligt att grundlägga ett livslångt lärande och intresse för språk. LÄS MER

  3. 3. Historiska talsystem i matematikböcker : En läromedelsanalys av utmaningar och möjligheter med uppgifter om historiska talsystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroböcker; Uppgifter; Utmaningar; Förmågor; Matematik; Talsystem;

    Sammanfattning : Historiska talsystem är sedan den nya läroplanen trädde i kraft 2011 en del av kursplanen i matematik. Det betyder i sin tur att läromedel som har för avsikt att spegla kursplanen i matematik säkerligen kommer ha uppgifter relaterade till exempelvis det babyloniska talsystemet eller det egyptiska talsystemet för att nämna ett par. LÄS MER

  4. 4. Digitala spel som vägar till konceptuell matematikförståelse genom situerat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emil Lomvi; [2018]
    Nyckelord :grundskola; F–3; matematik; konceptuellt främjande; situerat lärande; digitala spel;

    Sammanfattning : Understött av tidigare forskning och teoretiska perspektiv antas väl valda digitala spel, genom didaktiskt genomtänkta undervisningsformer, kunna utgöra ett särskilt gynnsamt alternativ till traditionell matematikundervisning i den svenska grundskolans tidigare årskurser. Detta i egenskap av att tillåta konceptuellt främjande aktiviteter genom inre motivation och att kunna föranleda situerat lärande i virtuella lärandemiljöer. LÄS MER

  5. 5. På jakt efter godkänt Om lärares förhållningssätt till betyg för elever i behov av stöd i matematik In Search of obtaining a passing Grade About Teachers' Approaches to grade Requirements for Students in Need of

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Rangstrand Hjort; [2017]
    Nyckelord :bedömning; betygskrav; elever i behov av stöd; lärarprofession; matematik;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på lärares upplevelser av och förhållningssätt till att undervisa elever som kämpar, men som inte alltid når ända fram till ett godkänt betyg. Lärare som arbetar i dessa grupper ser hur elever utvecklas och ibland gör väldiga framsteg, men ändå uppnår de inte de formella betygskraven. LÄS MER