Sökning: "konfektionsföretag"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet konfektionsföretag.
1. De materialekonomiska effekterna av att kombinera flertalet modeller vid tillskärningsprocesserna : En undersökning av vilka effekter det har på materialåtgången att kombinera flertalet modeller i läggbilder inför tillskärningen hos konfektionsföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Textilbranschen är en global bransch som kontinuerligt producerar avfall bl.a. genom spill från tillskärningen. För att de globala hållbarhetsmålen ska kunna uppnås krävs mer studier på de olika alternativen för att minimera och eliminera avfallet. LÄS MER
2. 3D-simulering som arbetsmetod i produktutvecklingen i konfektionsbranschen : En studie om tillförlitligheten i 3D-avprovning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna kandidatuppsats utfördes i samarbete med designteam från två svenska konfektionsföretag och riktas mot designteknik inom ämnesområdet textilteknologi. Studien syftar främst till att undersöka likheter och skillnader mellan 3D-avprovning och fysisk avprovning och vilka eventuella fördelar eller risker som 3D-avprovningar i så fall kan medföra i produktutvecklingen. LÄS MER
3. 3D som stöd vid produktutveckling : Undersöker gradering av avatar utifrån kroppsmåttlista samt passformsåtergivelse i 3D för överdelsplagg herr
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Grunden för arbetet bygger på uppdragsgivarens intresse att arbeta med 3D simulering för passformsbedömning av klädesplagg vid produktutveckling. Rapportens syfte är att undersöka programvaran Lectra Modaris 3D version V8R1 funktioner, möjligheter och begränsningar. LÄS MER
4. Kommunicera mera : en studie i grön kommunikation av återvunnen polyester
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Flera undersökningar de senaste åren tyder på att den ekologiska trenden är här för att stanna. Konsumenter har blivit alltmer kräsna i valet av produkter och vill få information om produkternas innehåll och tillverkning. Samtidigt väljer många företag att kommunicera sitt hållbarhetsarbete tyst eller ibland inte alls. LÄS MER
5. Effektiv produktion genom plaggmåttlista : Kommunikation mellan konfektionsföretag och leverantör
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Det är idag vanligt att konfektionsföretagen inte gör sina egna mönster till produktion. Istället skapar de tydliga produktionsspecifikationer och måttlistor som skickas till leverantör för att påbörja en produktutveckling och produktion. LÄS MER