Sökning: "konflikt i barngrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konflikt i barngrupp.

  1. 1. Konfliktförebyggande arbete med toddlare : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om arbetet med att förebygga och hantera konflikter

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Sanna Björkman; [2019]
    Nyckelord :Konflikt; konfliktförebyggande; konflikthantering; toddlare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att förebygga och hantera konflikter i en barngrupp bestående av toddlare. Studien är en kvalitativ studie där tre enskilda förskollärare har intervjuats för att få deras beskrivningar om hur de arbetar tillsammans med toddlarna. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan : En studie om hur förskollärare förhåller sig till arbetet med konflikthantering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Moa Sjögren; Angelica Johansson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; konflikt; konflikthantering; förskollärare; förebygga; förhandla; medla;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur förskollärare förhåller sig till arbetet med konflikthantering i en barngrupp. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där socialt lärande står i fokus. Sex stycken förskollärare har intervjuats där kvalitativ empiri framkom. LÄS MER

  3. 3. Barn som upplevs utagerande i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt till inkludering och jämlika relationer till barn som uppfattas utagerande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maja Skacke; Therese Nyberg; [2016]
    Nyckelord :Utagerande; barn; inkludering; förskola; förskollärare; jämlika relationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom fem intervjuer redogöra för förskollärares uppfattningar om barn som uppfattas utagerande samt hur förskollärare beskriver sitt arbete för att bidra till inkludering av alla barn i verksamheten. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är hur förskollärarna beskriver ett "utagerande" barn, hur förskollärarna beskriver sina relationer till barn som uppfattas utagerande respektive resterande barngrupp samt hur förskollärarna beskriver sitt arbetssätt för att inkludera alla barn i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering : En studie med fokus kring barns konflikter och förskollärarens kvalitéer ur ett barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Ingvarsson; [2016]
    Nyckelord :Konflikter; Konflikthantering; Barns perspektiv; Förskollärarens kvalitéer; Förskolans verksamhet;

    Sammanfattning : Studien inriktar sig på att undersöka förskollärarens kvalitéer i en konfliktsituation utifrån ett barns perspektiv. Förskollärarens kvalitéer syftar i denna studie till roller, egenskaper samt uppgifter. Barns perspektiv innebär enligt Trondman (2011) att barnen ska ha rätt att ha det bra i nuet. LÄS MER

  5. 5. Barn vill göra rätt och kan göra rätt om de vet hur de ska göra : En kvalitativ intervjustudie om hur pedagoger uttrycker att de arbetar kring konflikter som uppstår i barngruppen på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Chris Lägervik; Anna-Karin Pilfjäll; [2016]
    Nyckelord :Konflikt; destruktiv; konstruktiv; maktperspektiv; sociokulturellt perspektiv; bemötande; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur pedagoger ser på konflikter i en barngrupp på förskolan. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan uttrycker att de arbetar kring konflikter i barngrupp. Studien lyfter vilka metoder och redskap pedagogerna uttrycker att de använder samt vilka faktorer de anser påverkar konflikthanteringen. LÄS MER