Sökning: "konflikter i förskolan miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden konflikter i förskolan miljö.

  1. 1. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Bönström; Maria Fjellman; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; lekresponsiv undervisning; lärmiljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER

  2. 2. ”Ska vi vara inne eller ute?” : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser om den fysiska miljön och personaltätheten i förskolan i relation till barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnéa Andersson; Josephine Malmgren Jensen; [2023]
    Nyckelord :barngrupp; fysisk miljö; lärande; personaltäthet; utveckling; yta;

    Sammanfattning : Abstrakt   Stora barngrupper i förskolan är något som alltmer visas på media, och betraktas vara ett samhällsenligt problem av många. Stora barngrupper i förskolan är ett område där det inte finns så mycket forskning om kopplat till lärande och utveckling. Vilket skapade undersökningens problemområde. LÄS MER

  3. 3. Ett projekt med två verksamheter : Potentiella möjligheter och konflikter som uppstår av att ha en förskola i ett flerbostadshus

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Villiam Dahlberg; Ella Eriksson; [2023]
    Nyckelord :: förskola; bostadshus; Täby; samspel; yteffektivt; bostadskomplement; bottenvåning.;

    Sammanfattning : I en stad som växer ökar behovet av bostäder och därmed behovet av fler samhällsnyttigaverksamheter. Med en begränsad yta för expandering och därav högre krav på yteffektiva lösningar ärett alternativ att utnyttja samma markyta för flera funktioner. I denna studie berörs hur en förskola kansamspela med ett flerbostadshus. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens roll och syn på lekens betydelse för barns utveckling och lärande : en kvalitativ intervjustudie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Nazar Nakash; Raghda Hadi; [2022]
    Nyckelord :play; learning; preschool; environment; förskollärare; lek; lärande; samspel; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares beskrivningar av lekens betydelse för barns lärande och utveckling och deras roll i lek i förskolan. I vår studie använde vi en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden var semistrukturerade intervjuer. I vår studie användes den sociokulturella teorin som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  5. 5. Konflikter i leken : En studie om pedagogers syn på konflikter i pågående leksituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Donka Dimova; [2021]
    Nyckelord :fri lek; kamratkultur; konflikter; konflikthanteringsstrategier; lek; lekharmoni och social kompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där barnet tillbringar en del av sitt liv som ska vara positiv. Ett av pedagogens viktigaste uppdrag som är formulerat av Skolverket är att individerna ska lära och utveckla som individ och gruppmedlem. Lek har en central roll i barns liv och är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER