Sökning: "konflikter i högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden konflikter i högstadiet.

  1. 1. En kvalitativ studie om konflikter och kontroversiella samtal i religionskunskapens klassrum 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Izabelle Samuelsson; Bergenblad Nour; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; kommunikation kontroversiella samtal; ledarskap; pedagogik; religionsdidaktik; relationer;

    Sammanfattning : Avsikten med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare upplever, hanterar och förebygger konflikter och skapar en god undervisning i religionsklassrummet. Vi vill skapa en större förståelse för hur lärare tänker och agerar kring kontroversiella samtal och konflikter i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. ELEVHÄLSANS PERSPEKTIV PÅ MÖJLIGHETER TILL STÖD OCH RESURSER FÖR ELEVER MED ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amida Biao; Rita Lemrini; [2021]
    Nyckelord :ADHD; care effort; categorization; mental illness; school; shame; stigma; ADHD; elevhälsoteam; kategorisering; psykisk ohälsa; skam; skolan; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevhälsans perspektiv på elever med en ADHD-diagnos och deras möjligheter till stöd och resurser i skolan, samt elevhälsans inställning till relationella konflikter såsom skam, stigma och kategorisering. För att förklara detta har tre frågor formulerats: Hur uppfattar elevhälsoteamet elever med ADHD och möjligheten att utveckla psykisk ohälsa? Vilka faktorer påverkar den hjälp dessa elever får när behov uppstår? Vid vilken tidpunkt börjar elevhälsoteamet uppleva en relationell konflikt? I studien insamlades data och en tematisk analys genomfördes. LÄS MER

  3. 3. Att räkna med bråk : Samband mellan matematikångest, konflikter och dess hantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Louise Sehlstedt; [2021]
    Nyckelord :Classroom conflicts; Conflict management; Learning environment; Math anxiety; Klassrumskonflikter; Konflikthantering; Lärandemiljö; Matematikångest.;

    Sammanfattning : I en multimetodial studie kombinerades kvalitativa enkätundersökningar om konflikthantering, riktade till matematiklärare, med kvantitativa enkätundersökningar om konfliktfrekvenser och matematikångest, riktade till deras klasser, för att belysa om frekvensen av klassrumskonflikter och dess hantering har ett samband med matematikångest. Sex lärare deltog tillsammans med totalt 201 elever, fördelat på elva klasser på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering hos högstadieelever : Hur elever i högstadiet beskriver sin egen kunskap och förmåga till konflikthantering i och utanför skolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Anette Eriksson; Cariina Sundström; [2020]
    Nyckelord :elevers konflikter; konflikter i högstadiet; konflikthantering i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vad elever på högstadiet beskriver att de har för kunskap om konflikter, konflikthantering samt vilka kunskaper de beskriver att de har för att kunna hantera konflikter i och utanför skolan. Vi gjorde en kvalitativ studie med strukturerade intervjuer med sju elever från fem olika högstadieskolor. LÄS MER

  5. 5. Konflikter på högstadiet : Hur lärare uppfattar att de hanterar och förebygger konflikter som uppstår mellan elever

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nada Aldeeb; Clara Lindberg; [2020]
    Nyckelord :konflikter; konflikthantering; fenomenografi; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Att hantera och förebygga konflikter har de senaste åren blivit en allt mer omfattande del i läraryrket. Om konflikter mellan elever inte uppmärksammas eller hanteras kan de komma att ge negativa konsekvenser genom att påverka undervisningen samt elevernas välbefinnande i skolan. LÄS MER