Sökning: "konflikter lärare elev"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden konflikter lärare elev.

  1. 1. "Man talar inte med en elev som är i affekt" : En etnografisk studie om hur samhällskunskapslärare hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andreas Stenberg; Maison Saleh; [2023]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; strategier; gymnasiet; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : En studie av gymnasielärares arbete med olika strategier för att bemöta kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisning. Hur bemöter lärare kontroversiella frågor i sin undervisning? Och varför är det viktigt att ha en strategi? Vilka strategier går att använda i undervisningen? Denna studie ämnar att undersöka hur fem samhällskunskapslärare använder olika strategier för att bemöta kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER

  3. 3. Etiska konflikter i religionsundervisningen. : -utifrån lärarstudenters och nyexaminerade lärares känslor och resonemang

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Emilia Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Lärare; Lärarstudenter; Etiska konflikter; Religionsdidaktik; Kontroversiella frågor; Konflikthantering; Intervjuer. Jag;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärarstudenters och nyexaminerade lärares resonemang och upplevelser av etiska konflikter i religionsundervisningen. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har data samlats in och analyserats för att identifiera mönster och teman. LÄS MER

  4. 4. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  5. 5. Grundskolelärares konflikter, emotioner och handlande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Simon Zetterberg; [2021]
    Nyckelord :teacher behavior; teacher actions; teacher student conflict; grundskolelärare; grundskollärare; emotioner; konflikter; konfliktsyn; grundskolelärares handlande; grundskollärares handlande; lärares handlande; emergenta konflikter; emerging conflicts;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar belysa vilken påverkan konflikter mellan lärare och elev har på lärarens emotioner och därmed praktik i klassrummet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 4 grundskolelärare som arbetar med klasser från årskurs 4 till årskurs 8. LÄS MER