Sökning: "konflikter och kränkningar"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden konflikter och kränkningar.
1. Violations against the six grave violations of children’s rights in armed conflict and the right to reparation - An analysis of the judicial development of the right to reparation by the ICC
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Children’s rights have consistently been abused during armed conflicts. There have been more than 266,000 grave violations against children’s rights be-tween 2005 and 2020, even though the real number probably is higher. The UN has identified six grave violations against children’s right during armed conflict. LÄS MER
2. Hot och våld, en daglig företeelse på lärarens arbetsplats : En studie som belyser hur verksamma lärare reagerar, agerar och hanterar hot och våld från elever i årskurs 7-9 och gymnasieskola
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien undersöker hur lärare kan eller bör agera vid hot eller våldsamma händelser från elever i årskurs 7-9 och gymnasieskola. Vidare undersöks olika infallsvinklar på bemötande vid våld och hot. LÄS MER
3. Arms Trade, Human Rights and the Jurisdictional Threshold: On the Responsibility of Arms Transferring States Under the European Convention on Human Rights
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The Arms Trade Treaty (ATT) as well as Council Common Position 2008/944/CFSP of 8 December 2008 defining common rules governing control of exports of military technology and equipment (EU Common Position) impose substantive obligations on states for the purpose of minimising the adverse humanitarian effects of global arms trade. Notwithstanding these commitments, arms trade is an expanding business. LÄS MER
4. Skolgården -det bortglömda utrymmet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Rastverksamhet har funnits lika länge som skolverksamhet i sig, men historisk sett har skolgårdens utformning inte baserats på elevers behov och inte heller värderats som en lärmiljö. Idag benämns skolgården allt oftare som en informell lärmiljö och inkluderas således i styrdokumentens formuleringar om att skolans alla miljöer ska präglas av trygghet för alla elever. LÄS MER
5. Den virtuella lekplatsen : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på sociala mediers påverkan på elevers relationer i fritidshem
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare på fritidshem upplever att sociala medier påverkar elevers relationer, vilka för- och nackdelar det finns med dessa, samt hur fritidslärare ser på sin egen samt vårdnadshavarnas roll i elevernas sociala medie-användande. Insamlingen av empiriskt material har skett via intervjuer av fritidslärare som arbetar på sju olika skolor i Stockholms innerstad och förorter. LÄS MER