Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Organiserad rastverksamhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. LÄS MER
2. Lärarens hantering av konflikter i fritidshem : En kvalitativ studie om hur lärare hanterar konflikter mellan elever som uppstår i fritidshemmet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem beskriver att de arbetarmed konflikthantering. Forskningsfrågor som besvaras är: Använder lärarna särskildastrategier i arbetet med konflikter? Hur ser dessa i så fall ut? Om vad handlar vanligtviskonflikterna som uppstår mellan eleverna enligt lärarna? Med hjälp av kvalitativa intervjuerbesvarades våra forskningsfrågor av sex lärare i fritidshem. LÄS MER
3. Att stödja flickor med autism : En intervjustudie om lärares erfarenheter
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Autism är en samlingsdiagnos som innefattar bland annat svårigheter med socialt samspel, repetitiva beteenden och en ökad känslighet för sinnesintryck. Fler pojkar än flickor diagnostiseras inom autismspektrumet. LÄS MER
4. Låt oss prata om konflikthantering : En kvalitativ studie om hur f-3-lärare i SO-undervisningen ger verktyg till elever att hantera konflikter mellan varandra
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i f-3 arbetar med livsfrågor kopplat till konflikthantering mellan elever. Denna studie har en kvalitativ ansats med ett teoretiskt perspektiv som utgår från fenomenologin. LÄS MER
5. Elevers hantering av mobbningssituationer : En studie av lärare och elevers uppfattningar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien belyser ett problemområde inom hanteringen av mobbning i fritidshem och skola utifrån kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två olika skolor. Tidigare forskning visar att många lärare väljer att inte ingripa för att hjälpa elever vid mobbningssituationer medan andra lärare menar att det är lärarens ansvar att göra detta. LÄS MER