Sökning: "konflikthantering förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 134 uppsatser innehållade orden konflikthantering förskola.

  1. 11. Konflikt eller inte konflikt, det är frågan... : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Meisner; Karolina Hagerman; [2023]
    Nyckelord :ABC-modellen; förskola; konflikt; konflikthantering; robust samarbetskultur; samspel; självinsikt; trivsel; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på konflikter mellan kollegor i förskolan. Genom studien önskar vi belysa konflikter mellan pedagoger i förskolan samt vilken inverkan konflikter kan ha på pedagogers samspel, trivsel och välmående. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares beskrivningar om konflikter i arbetslag : En studie om förståelse och hantering av konflikter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Isabell Nordlin; [2023]
    Nyckelord :Work teams; children s educational environment; preschool teacher; preschool; conflict management; Arbetslag; barnens utbildningsmiljö; förskollärare; förskola; konflikthanterin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with increased understanding of conflicts in the work team based on the preschool teachers' descriptions. In the study, the preschool teachers' own descriptions are presented through experiences regarding conflicts in the work team. LÄS MER

  3. 13. En studie om förskollärares deltagande i och syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Ejdebäck; Sara Wiberg; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; deltagande förskollärare; fri lek; kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Inledning Den fria leken har en stor betydelse för barns utveckling eftersom det är barnen som får styra riktning och innehåll i leken. Genom att vara en deltagande och stöttande förskollärare kan det leda till att leken fortgår och barnens kognitiva förmåga kan utvecklas (Weldemariam Tigistu2014, ss. 234-235). LÄS MER

  4. 14. ”Man försöker ge alla barnen nya chanser, varje dag, i varje konflikt” : Förskollärares konflikthantering mellan barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emma Kristoffersson; Natalie Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; demokratiska förmågor; förskola sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: För barn är konflikter en naturlig del av livet på förskolan, men att hantera konflikter är inget som vi föds med. För att barn ska lära sig att hantera konflikter på ett bra sätt behöver de stöttning och vägledning men detta förutsätter att förskolläraren har kunskaper om konflikthantering. LÄS MER

  5. 15. "De ska få känna att det här, det löste vi tillsammans" : En intervjustudie om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Framell; Ida Åhlin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Konflikter; Konflikthantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek i förskolan. Studien har utgått från tre frågeställningar som handlar om vilka uttryck som barns konflikter tar sig i leksituationer och när dessa uppstår enligt förskollärare, vilka svårigheter respektive möjligheter som förskollärare upplever att det finns inom konflikthantering i leksituationer samt vilka strategier förskollärare använder sig av för att hantera och förebygga konflikter mellan barn under leken. LÄS MER