Sökning: "konflikthantering förskolan c-"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden konflikthantering förskolan c-.

  1. 1. Är pedagoger goda förebilder för förskolebarnen? : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering inom pedagogiska arbetslag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vicktor Conradsohn; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; pedagogiska arbetslag; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan och hur de hanteras. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; vad anser förskollärare kan bli föremål för konflikt inom ett pedagogiskt arbetslag i förskolan?, hur hanteras de konflikter som uppstår i pedagogiska arbetslag enligt förskollärare? samt vad kan ha betydelse för hanteringen av konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan enligt förskollärare? För att besvara frågeställningarna genomförs kvalitativa intervjuer i form av halvstrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie kring sex förskollärares syn på konflikter och konflikthantering inom förskoleverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dorrie Chunhua Hu; [2019]
    Nyckelord :peer conflict; conflict management; teachers’ intervention; communication; pre-school;

    Sammanfattning : The impetus for this study came from my own experiences at the pre-schools. I noticed that in the pre-school there are different types of conflicts that need to be resolved or managed every day. How conflicts are handled by pre-school teachers seems to be dependent on how each pre-school teacher responds to the conflict. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering bland förskolebarn.- En studie i hur man kan arbeta med "Nonviolent Communication" i form av dockteater.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Källström; Maja Bradic; [2008]
    Nyckelord :Nonviolent Communication; Giraffspråk; konflikt oc;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle kommer man ofta i kontakt med konflikter av olika slag, något vi bland annatupplevt under vår verksamhetsförlagda utbildning. Vi har sett hur kommunikationen brister ochmeningsskiljaktigheter uppstår, något som kan sluta i olösta konflikter mellan elever. LÄS MER

  4. 4. Leken i förskolan. En undersökning om pedagogers syn på barns lek i förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Erika Liljered Gustawsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Som lärarstudent och blivande pedagog har jag ett intresse av att se hur olika pedagoger ser på barnens lek i förskolanSyfte Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger ser och förhåller sig till barns lek och vad de framhåller som betydelsefullt i leken.Metod Undersökningen är baserad på åtta intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskolanSlutsats De flesta forskare är eniga om att barn lär sig när de leker och att lek har betydelse för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. Giraffspråket och förskolan. En kvalitativ studie av kulturskoleprojektet Kontaktskapande Kommunikation i Stenungsund

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Bredstenslien; Yvonne Månsson; [2007]
    Nyckelord :förskola; giraffspråket; kommunikation; konfliktha;

    Sammanfattning : Vårt intresse för konflikthantering har växt fram allt eftersom under lärarutbildningen.Dessvärre delade vi båda känslan av att inte ha tillräckligt med kunskaper i ämnet för attkänna oss trygga i vår framtida yrkesroll. Projektet "Kontaktskapande Kommunikation"påbörjades hösten 006 i Stenungsunds kommun. LÄS MER