Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. DET SOCIALA FRITIDSHEMMET : En kvalitativ studie om fritidslärares och rektorers arbete och förutsättningar med att främja elevers sociala relationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet kring sociala relationer i fritidshemmet på verksamhetsnivå och ledningsnivå. Frågeställningarna intresserar sig för att undersöka fritidslärares och rektorers arbeten för att främja sociala relationer i fritidshemmet samt vad rektorer och fritidslärare uppfattar är de viktigaste förutsättningarna för det sociala arbetet i fritidshemmet. LÄS MER
2. Arbetsmetoder för sociala relationer : En kvalitativ studie om hur utbildad personal arbetar med sociala relationer inom fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Till grund för arbetet ligger ett intresse för sociala relationer och samspel, eftersom det sägs genomsyra fritidsverksamheten. Syftet för den här studien är därmed att undersöka hur personal på fritidshemmet arbetar med sociala relationer, dels med relationer elever emellan såväl som relationer mellan elever och personal. LÄS MER
3. GemEnsam Interaktion : - En kvalitativ studie om ensambarn och deras upplevelse i sociala interaktioner
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Interaction skills are developed with other people and enable the ability to take in the perspectives of others as well as the ability to develop oneself. This should therefore mean that an individual who grows up with fewer people around them may find that it takes practice and effort to develop their social skills. LÄS MER
4. Fritidslärarens arbete med lek utifrån didaktiska frågor och didaktiska positioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka två frågeställningar. Den första frågeställningen är: Hur arbetar fritidslärare med lek utifrån de didaktiska frågorna? och den andra frågan är: Vilka didaktiska positioner intar fritidslärare när de arbetar med lek? och för att ta reda på frågeställningarna användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. “För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om konflikthantering och hur har dessa erhållits?, Hur talar lärare om deras arbete med konflikthantering? och Vilka utmaningar och möjligheter ser lärare med konflikthantering?. LÄS MER