Sökning: "konflikthantering pedagogers förhållningssätt till konflikter"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden konflikthantering pedagogers förhållningssätt till konflikter.
1. “Kan bli för stramt och fyrkantigt” : En enkätstudie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbetet med konflikthantering i förskolan: tankestilars roll och påverkan kring hur relationer inramas och formuleras.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Konstruktiv hantering av konflikter kan bidra till lärandesituationer. Som en del i att synliggöra det vardagliga arbetet lyfter studien pedagogers erfarenheter och upplevelser kring konflikthanteringsarbetet i förskolan. LÄS MER
2. Fröken, vi behöver din hjälp! : Pedagogers bemötande i barns konflikter.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förskolan ska vara en trygg och lärorik miljö för alla barn. Barnen ska erbjudas möjligheter till att utveckla sin sociala förmåga genom att få stöd av pedagoger i sin kommunikation och samspel med andra. LÄS MER
3. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, eller? -En studie om makt och omsorg i pedagogers konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under en dag på en förskola, vilken förskola som helst, förekommer flera konflikter mellan olika parter. Läroplanen för förskolan, som förskolans verksamhet är ålagd att följa, beskriver att förskolan ska sträva efter att barn utvecklar sin förmåga att hantera konflikter. LÄS MER
4. Konflikthantering i förskolan : pedagogers resonemang kring kommunikation i samband med konflikthantering.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Begreppet konflikt förekommer dagligen i förskolans verksamhet, konflikter är oftast oundvikliga eftersom att människor kan ha olika synsätt på saker och ting men oavsett detta är det viktigt att konflikter kommuniceras och hanteras så att alla inblandade parter får sina röster hörda. I förskolans verksamhet arbetar pedagoger ständigt med att utveckla både sin egen och barns förmåga till konflikthantering genom språket. LÄS MER
5. "Jag vill att de sa till lite mjukare" : -en studie om att visa barn tillrätta i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på barns och pedagogers upplevelser av tillrättavisning i förskolan samt finna tillvägagångssätt för pedagoger att visa barn tillrätta, sätt som minskar risken att kränka individen. Vi har genom kvalitativ intervjumetod lyft barns perspektiv för att ta reda på deras upplevelser samt hur de föredrar att bli visade tillrätta. LÄS MER